رفع کم باد شدن لاستیک ماشین

فهرست مطالب

پرباد نگه داشتن لاستیک ها بسیار ضروری است از این جهت که لاستیک هایی که باد کم دارند ، می توانند سلامت رینگ ها و لاستیک های شما را به خطر بیاندازند. اگر لاستیک های شما کم باد شده اند و به دنبال راهی برای رفع این مشکل هستید و یا بصورت مکرر دچار کم باد شدن لاستیک ماشین می شوید و به دنبال راهی برای جلوگیری از رخ دادن ان مشکل هستید ، این مقاله مناسب شما است .

آنچه می خوانید :

  • نشانه های کم باد شدن لاستیک
  • رفع کم شدن باد لاستیک ها
  • چگونه لاستیک ها را پر باد نگه داریم
  • خطرات و مشکلات ناشی از رانندگی با لاستیک کم باد

نشانه های کم باد شدن لاستیک

یکی از موارد لازم برای اینکه در رانندگی تعادل داشته باشید و بتوانید هنگام عبور از سطوح مختلف ، بر روی اتومبیل خود کنترل کافی داشته باشید ، کم باد نبودن لاستیک ها می باشد.

با داشتن هوای کافی در لاستیک های خودرویتان ، به میزان کمتری در معرض مشکلاتی از قبیل کاهش بازده سوخت ، خاموش شدن ناگهانی خودرو ، پنچر شدن یا سایر مشکلاتی که هزینه بسیاری برای تعمیرشان لازم است ، دچار شوید. خوشبختانه تشخیص کم باد شدن لاستیک ها امری ساده است . در صورتی که نگران کم باد شدن لاستیک های خودرو هود هستید ، در ادامه نشانه هایی که به شما می گوید لاستیک هایتان نیاز به باد دارند را برایتان شرح می دهیم .

_مسطح شدن لاستیک

لاستیک هایی که مسطح شده اند ، واضح ترین و ساده ترین نشانه کم باد شدن لاستیک ها هستند. معمولا بهترین راه برای تشخیص این حالت ، چک کردن لاستیک ها پیش از رانندگی می باشد. با این حال اگر پیش از رانندگی آنها را چک نکردید ، و در زمان رانندگی متوجه شدید که به سختی به یک سرعت خاص می رسید و یا از زیر ماشین صداهای غیرطبیعی می شنوید ، این ها نیز نشانه مسطح شدن لاستیک های شما هستند.

_کم بودن فشار یا روشن شدن چراغ چک

گاهی اوقات با استفاده از فشار سنج دیجیتال ، میزان فشار لاستیک های خود را بررسی کنید و ببینید آیا فشار لاستیک ها به اندازه ای که سازنده خودرو توصیه کرده هستند یا خیر. اگر ماک اتومبیل های مدرن تر باشید ، ممکن است بر روی داشبورد خودرویتان برای نمایش کم باد شدن لاستیک ، چراغی تعبیه شده باشد که با چشمک زدن به شما هشدار دهد.

_آب و هوای سرد

لاستیک ها به تدریج با سردتر شدن هوا ، باد بیشتری از دست می دهند. به همین دلیل لازم است زمانی که در چنین آب و هوایی قرار گرفتید ، مرتبا لاستیک های ماشینتان را چک کنید. اگر چه ممکن است میزان این هواهای از دست رفته کم باشد، اما جایگزین کردن این هوا سبب بهتر عمل کردن ماشین در جاده ها در زمستان می شود ، به خصوص اگر با برف و یخ روبرو هستید.

_لرزش

زمانی که هوا به اتدازه کافی برای تقویت قسمت بیرونی لاستیک وجود نداشته باشد ، لاستیک بیشتر در معرض لرزش قرار می گیرد. اگر این اتفاق بیافتد ، ممکن است فرمان و هندلینگ شما دچار اختلال شده و هنگام رانندگی به خصوص در سرعت های بالا ، احساس لرزش کنید.

از آن جهت که لرزش ممکن است ناشی از موارد دیگری نظیر  خرابی سیستم تعلیق باشد ، بهتر است در این حالت  خودرویتان را به تعمیرگاه ببرید تا توسط مکانیک تشخیص داده شود. در تعمیرگاه مکانیکی وستینال ، تکنسین ما می توانند شما را در حل این مشکل یاری دهند.

_کاهش بازده سوخت

بر اساس امار و تخمین هایی که زده شده است ، برای تقریبا هر PSI ( واحد فشار ) که در فشار باد لاستیک کم می شود ، اتومبیل شما با کاهش 2 درصدی بازده سوخت مواجه می شود . اگر لاستیک های شما هوای قابل توجهی را از دست می دهند ، باید مرتبا باک بنزینتان را پر کنید تا کم شدن باد لاستیک ها و کاهش بازده سوخت را جبران نماید.

رفع کم شدن باد لاستیک ها

مرحله اول

ابتدا میزان فشار لازم  برای لاستیک های ماشینتان را در اینترنت جستجو کنید ، یا از دفترچه راهنمای خودرو خود کمک بگیرید. همچنین می توانید به چرخ های خودرو نگاهی بندازید و بیشترین فشار  (MAXIMUM PDI)  لازم برای هر چرخ را ببینید.

مرحله دوم

به سمت نزدیکترین پنچرگیری بروید و خودرویتان را در حالتی قرار دهید که شلنگ پمپ هوا به آن برسد. سوپاپ موجود بر لاستیک کم باد را خارج کرده و بلا فاصله سر شلنگ را وارد آن کنید . نگران خروج هوا از آن منفذ نباشید زیرا سری شلنگ در آن کیپ می شود.

مرحله سوم

شلنگ هوا را از بلند کرده و به آرامی شیلنگ را به منفذ فشار دهید  باید صدای انفجار کوتاه هوا را بشنوید. برای هر ثانیه و نیم ، لاستیک شما باید با یک PSI باد شود.اکثر پمپ های هوا به شما این امکان را  می دهند که از قبل سیستم خود را برنامه ریزی کرده و پس از اتمام و پر شدن به میزان تعیین شده ،  زنگ هشدار کوتاه به صدا در بیاورید.

در غیر این صورت ، حتماً صفحه پمپ هوا را بررسی کنید. به احتمال زیاد تایرهای جلو و عقب شما فشارهای متفاوتی را نیاز دارند. حواستان باشد که بیش از حد آنها را  باد نکنید.

مرحله چهارم

در نهایت زمانی که باد لاستیک به اندازه پر شد و به فشار مناسب رسید ، شلنگ را خارج کرده و سوپاپ را بلافاصله در جای خود قرار دهید.

چگونه لاستیک ها را پرباد نگه داریم؟

      • رانندگی با احتیاط و استاندارد بهترین راه برای جلوگیری از کم باد شدن لاستیک های شماست و آنها را به مدت طولانی تری در سطح مناسبی نگه می دارد.
      • عبور از روی سرعت گیر ها و ناهمواری ها ، با سرعت کم و به آهستگی ، فشار لاستیک ها را در سطح مناسبی نگه می دارد.
      • از چاله ها دوری کنید و از پارک کردن با دو لاستیک اجتناب نمایید.
      • آج لاستیک های خود را مرتبا بررسی کنید. وجود آج هایی با طول کمتر از 1.6 میلی ، استاندارد نیست . خود را ایمن نگه دارید و مراقب باشید لاستیک شما با این حد از فرسایش نرسد.

خطرات و مشکلات ناشی از رانندگی با لاستیک کم باد

1.خرابی کامل لاستیک

در حالت عادی ، مقدار مشخصی از تایر شما با جاده در تماس است . اگر کم باد شدن لاستیک اتفاق بیافتد ، مقدار سطح تایر که با سطح جاده در تماس است بیشتر شده و منجر به افزایش اصطکاک شده و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد لاستیک می شود. که این مشکل می تواند منجر به فرسودگی زودرس یا پارگی کامل تایر شود.

2.خسارت پرهزینه در خودرو

کم باد شدن  لاستیک های خودرو  ، فشار بیشتری به گوشه های سیستم تعلیق و شاسی خودرو شما وارد می شود و از بین رفتن این اجزای حیاتی را  ممکن می کند. علاوه بر این ، اتصالات ترمز ، چرخ ها ،  گلگیرها و روتورهای شما تحت فشار قرار می گیرند.

3.مشکل در هندلینگ یا کنترل ماشین

وقتی با لاستیک های کم باد شده رانندگی می کنید ، کنترل آنچنانی بر وسیله نقلیه خود نخواهید داشت. توانایی شما برای توقف ، انجام اقداماتی برای جلوگیری از تصادف و پیچیدن راحت به پیچ ها به طور قابل توجهی با مشکل روبرو می شود و احتمال برخورد یا خروج از جاده را افزایش می دهد.

4.افزایش مصرف سوخت

رانندگی ، با لاستیک های کم باد شده ، سبب افزایش مصرف سوخت خودرو شما می شود.