رفع مشکل لاستیک سایی خودرو به دلیل خرابی جلوبندی

فهرست مطالب

لاستیک های شما نقش مهمی در سواری ایمن و روان شما دارند ، به شما کمک می کند تا سریع متوقف شوید و به شما امکان هدایت دقیق را می دهد.بررسی لاستیک ها  به طور منظم بررسی  برای جلوگیری از لاستیک سایی و  فرسودگی ناهموار لاستیک ، شما را از مشکلاتی که می تواند منجر به حوادث خطرساز شود ، مطلع می کند.

سایش نامنظم لاستیک ، چه در عرض آج لاستیک و چه در اطراف محیط لاستیک ، نشان دهنده وجود مشکلی است که باید رفع شود. در ادامه این مطلب راه هایی برای رفع لاستیک سایی و جلوگیری از آن خواهید خواند.

چه عواملی سبب لاستیک سایی می شوند؟

تراز نامناسب چرخ از دلایل لاستیک ساییتراز نامناسب چرخ ها

فشار و باد نامناسب لاستیک ها از دلایل لاستیک ساییفشار و باد نامناسب لاستیک ها 

چرخ های نا متعادل از دلایل لاستیک ساییچرخ های نا متعادل

چرخ های شکسته یا خم شده از دلایل لاستیک ساییچرخ های شکسته یا خم شده

1.تراز نامناسب چرخ

چرخ ها به طور مستقل توسط سیستم جلوبندی  با اتصالات پیچیده ای به یکدیگر و همچنین به بسیاری از نقاط تنظیم کننده وصل شده ، و به ماشین شما متصل می شوند.  هر بخش قابل تنظیم باید مطابق مشخصات سازنده باشد تا اطمینان حاصل شود که لاستیک شما به درستی تراز شده است.

یک تنظیم اشتباه در تراز ممکن است منجر به الگوهای مختلفی از لاستیک سایی تایر شود.

2.فشار و باد نامناسب لاستیک ها

لاستیک کم باد شده  یا پربادشده می تواند باعث لاستیک سایی نامنظم در عرض آج تایر شود. اگر لاستیک شما در مرکز ، بیشتر از دو طرف ساییدگی نشان می دهد ، بیش از حد باد شده است. اگر دو طرف لاستیک  بیشتر از وسط ساییده شده باشد ، لاستیک کم باد شده است .

تورم مناسب بر اساس توصیه های سازنده از لاستیک سایی جلوگیری می کند.  بهترین راه برای جلوگیری از ساییدگی ناهموار این است که ماهیانه یک بار فشار باد تایر خود را بررسی کرده ودر صورت کم یا زیاد بودن  آن ، باد لاستیک را  تنظیم کنید. به عنوان یک نکته اضافی ، لاستیک هایی که به درستی باد شده اند به صرفه جویی در  مصرف  بنزین کمک می کنند.

3.چرخ ها ی نامتعادل

لاستیک سایی همچنی  زمانی اتفاق می افتد که چرخ و تایر شما در حالت تعادل نباشد. هرگونه عدم تعادل می تواند باعث لرزش شود. چرخ و لاستیک به آرامی در اطراف محور نمی چرخند و ممکن است هنگام چرخش بالا به پایین بالا بروند و در همان حال بلرزند.  راه حل این مشکل ان است که به  یک تکنسین مجرب و ماهر مراجعه کنید تا  چرخ و لاستیک خودرو شما را به حالت تعادل در آورد.  ما در تعمیرگاه جلوبندی وستینال ، توسط متخصصین حرفه ای خود ، می توانیم در این راه به شما کمک کنیم.

4.چرخ های شکسته یا خم شده

خطرات عادی رانندگی ، مانند چاله ها ، ممکن است لبه چرخ های  فولادی را خم کند یا در مورد چرخ های آلیاژی ، ممکن است باعث ایجاد ترک در بخشی از چرخ شود. در هر دو حالت ممکن است هنگام چرخش ، لرزش در لاستیک ایجاد شود و در نتیجه لاستیک سایی و سایش نامنظم آج ایجاد شود. بررسی چرخ توسط یک متخصص می تواند به شما بگوید این مورد دلیل لاستیک شماست یا خیر .

راه تشخیص لاستیک سایی خودرو

برای تشخیص لاستیک سایی سه راه کلی زیر  وجود دارد :

  • نیاز به بازدیدهای دوره ای است چرا که اولین علائم عینی این مشکل در لاستیک ها نمود خواهد یافت. به عبارتی هر گاه در سطح عاج لاستیک های خودروگی غیر متقارنی رخ داد حتما خودروی شما لاستیک سایی دارد. بدین منظور هر از چند گاهی به عاج های لاستیک نگاهی بیاندزید و اگر متوجه شید قسمتی از لاستیک سالم است اما در سمت دیگر عاج های لاستیک کمتر شده و یا بطور کامل خورده شده است بدانید که با پدیده لاستیک سایی روبرو شده اید.

  • راه کار پیشگیرانه دیگر نیز وجود دارد که می توانید پیش از ظهور علائم مشکل روی لاستیک متوجه شوید که خودروی شما دچار  لاستیک سایی شده و بزودی لاستیک های آن  آسیب خواهند دید . برای این منظور بهتر در مکانی خلوت و مسطح  با سرعت پایین حرکت کرده و فرمان را رها کنید. اگر خودرو در مسیر مستقیم حرکت کرد هیچ مشکلی نیست اما اگر به سمت راست و یا چپ کشیده شده ،قطعا بزودی لاستیک های شما ،آسیب خواهند دید.

  • از دیگر عوامل هشدار دهنده در خصوص لاستیک سایی به لرزش فرمان باز خواهد گشت. اگر در هنگام رانندگی در سرعت های متوسط به بالا ،فرمان در دستان شما می لرزد ،جایی مشکلی وجود دارد که این مشکل به لاستیک سایی منجر خواهد شد.همچنین اگر فرمان خودرو به فرامین شما بصورت دقیق پاسخ نداد و یا به اصطلاح با گیجی فرمان روبرو شدید ،قطعا لاستیک سایی در انتظار لاستیک های گرانبهای شماست.
  • روش های جلوگیری از لاستیک سایی

     _بررسی منظم لاستیک های خودرو

    برخی رانندگان تنها زمانی که اتومبیل را خریداری می کنند بررسی می نمایند ، در صورتی که خودرو همانند انسان نیاز به بررسی و چک آپ در فواصل زمانی منظم دارد. وقتی که لاستیک های خودرویتان را مرتبا بررسی کنید ، در صورت بروز کوچکترین ساییش و تغییر پوشش لاستیک می شوید و از لاستیک سایی گسترده تر جلوگیری نموده و در صدد برطرف کردن مشکل بر می آیید.

    _اطمینان از فشار مناسب تایر در فصول مختلف

    لازم است در آغاز فصول مختلف ، بسته به فصل ، فشار باد لاستیک هایتان را در تعمیرگاه مطمئن همانند تعمیرگاه وستینال  تغییر دهید. علت این کار انبساط و انقباض درون تایر می باشد که در صورت مناسب نبودن ، سبب لاستیک سایی می شود.

    _ رانندگی با سرعت بالا سبب لاستیک سایی می شود

    به صورت کلی ، رانندگی با سرعت مناسب عمر خودرو را بالا می برد. این مورد برای لاستیک ها نیز صادق است. زمانی که با سرعت زیادی رانندگی می کرده و ناگهان ترمز می کنید ؛ لاستیک ها برای توقف خودرو دچار اصطکاک زیادی با زمین می شوند ؛ که نتیجه آن لاستیک سایی و فرسودگی سریع لاستیک ها است.

    _جابجایی چرخ های محور عقب و جلو

    برای پیشگیری از لاستیک سایی و فرسودگی لاستیک ها ، بهتر است در سال ، دو بار لاستیک های محور عقب را با لاستیک های محور جلو عوض نمایید. لاستیک های جلو برای ترمز با دیسک و لنت استفاده شده و لاستیک های عقب برای ترمز دستی مورد استفاده قرار می گیرند ، از این رو لاستیک های جلو زودتر دچار فرسودگی و ساییدگی می شوند.