رفع داغ شدن موتور ماشین ، چرا ماشین داغ می کند ؟

فهرست مطالب

در یک تابستان گرم ، خوشحال و در حال رفتن به مسافرت آخر هفته هستید و ناگهان فاجعه اتفاق می افتد! موتور شروع به دود کردن می کند . در این شرایط ناگهانی باید بدانید در زمان بروز این اتفاق چه اقدامی لازم است انجام داد و چگونه اقدام به رفع داغ شدن بیش از حد موتور ماشین نمایید.

آنچه می خوانید :

  • چرا موتور داغ می کند ؟
  • نشانه های داغ شدن موتور
  • چه کاری باید انجام داد ؟
  • چه کاری نباید انجام داد ؟

چرا موتور داغ می کند ؟

داغ شدن موتور ماشین می تواند به سبب دلایل مختلفی باشد . به صورت کلی ، گرم شدن بیش از حد موتور به علت اختلال در عملکرد سیستم خنک کننده و عدم برطرف شدن گرمای موتور می باشد؛ منبع این مشکل می تواند ناشی از نشتی سیستم خنک کننده ، خرابی فن رادیاتور ، خراب شدن پمپ آب یا گرفتگی شلنگ خنک کننده باشد.

صرف نظر از علت این مشکل ، داغ کردن موتور اتفاقی نیست که پشت گوش انداخته شود؛ در صورتی که با این مشکل مواجه شدید ، سریعا اقدام به برطرف کردن آن نمایید ، زیرا تعلل در این مورد سبب خرابی و مشکلات جدی تری خواهد شد.

نشانه های داغ شدن موتور ماشین

اگر بتوانید پش از آنکه موتور خودرو بیش از حد داغ شود ، آن را خنک کنید ؛  ممکن است خطر آسیب های جبران ناپذیر موتور را کاهش دهید. اما ابتدا باید علائم داغ شدن موتور را بشناسید  که شامل موارد زیر می باشد:

      1. بخار ، (که می تواند مانند دود به نظر برسد) از زیر کاپوت ماشین بیرون می آید.
      2. نشانگر دمای موتور روی داشبورد که به “H” یا قرمز تغییر می کند. (نمادهای اندازه گیری دمای موتور در انواع خودروها متفاوت است )
      3. بوی غیرطبیعی از موتور می آید. به عنوان مثال ، نشت مایع خنک کننده  می تواند بوی شیرین داشته باشد در حالی که نشت روغن ممکن است بیشتر بوی سوختگی داشته باشد.

به محض مشاهده علائم داغ شدن موتور ، کارهای زیر را انجام داده و با نزدیکترین تعمیرگاه مکانیکی تماس بگیرید.

چه کاری باید انجام داد ؟

1.بخاری را روشن کنید

به نظرغیرمنطقی  است ، اما توصیه می شود بخاری را روشن کنید. این کار گرما را از موتور دور کرده و به محفظه سرنشینان منتقل می کند و از این طریق بار سیستم خنک کننده موتور کاهش می یابد. در صورتی که چراغ هشدار خاموش شد و یا  دما سنج به موقعیت خنثی خود بازگشت ، در یابید که این اقدام موثر بوده است.

2. خودرو را متوقف کنید

اگر ماشین شما پس از چند دقیقه رانندگی با بخاری روشن ، همچنان داغ شود، آن را نگه دارید و موتور را خاموش کنید ؛ این امن ترین و مطمئن ترین راه برای خنک کردن موتور است .  اکنون زمانی  است که ممکن است به بکسل نیاز داشته باشید.

3. صبور باشید

اگر برای کمک کسی را پیدا نکردید ، صبور باشید حداقل 15 دقیقه طول می کشد تا موتور خنک شود. در ضمن ، سعی نکنید کاپوت را باز کنید ؛ زیرا مایع خنک کننده در اتومبیلی که موتور آن بیش از حد گرم شده است ،  ممکن است دمایی بیش از 230 درجه داشته باشد و پس از باز شدن کاپوت ، خطر پاشش آب گرم یا بخار داغ وجود دارد.

“ایمنی شخصی شما از همه چیز مهمتر است.” “حداقل 15 دقیقه صبر کنید تا کاپوت ، موتور و مایع خنک کننده خنک شوند”

4. مایع خنک کننده اضافه کنید

وقتی حداقل 15 دقیقه صبر کردید و سطح کاپوت خنک شد ، دستکش بپوشید ، کاپوت را باز کنید و درپوش رادیاتور را پیدا کنید. درپوش را با حوله بپوشانید و آن را به آرامی فشار دهید و یک چهارم دور آن را شل کنید ، تا فشاری که در اثر انبساط مایع خنک کننده هنگام گرم شدن جمع شده است ، آزاد شود ؛ سپس درپوش رادیاتور را کاملاً باز کرده و به آرامی خنک کننده ( شامل نیمی از آب ، نیمی از ضد یخ ) را اضافه کنید تا سطح مایع به سطح مناسب خود برسد.

شما همچنین باید به مخزن سرریز پلاستیکی شفاف و کوچک نصب شده در کنار رادیاتور ، ماده خنک کننده اضافه کنید؛ بعد ، درپوش را تعویض کنید و موتور را روشن نمایید.

اگر سنج دما به حالت عادی برگردد یا چراغ هشدار قرمز خاموش شود ، می توانید با احتیاط ادامه دهید.

5. به تعمیرگاه مکانیکی مراجعه کنید

افزودن مایع خنک کننده ، راه حلی قطعی برای رفع داغ شدن موتور نیست و هیچ کاری برای حل مشکلی که باعث گرم شدن موتور شما شده است ،  نمی کند ؛ اما اغلب به شما امکان می دهد با خیال راحت به نزدیکترین ایستگاه تعمیراتی بروید.

لازم است یک متخصص سیستم خنک کننده اتومبیل شما را بررسی کند.  هنگام رانندگی ، تغیرات دما را تحت نظر داشته باشید. و به همه چیز توجه کنید ، مانند مایعات زیر ماشین یا بخار زیر کاپوت ؛ این اطلاعات در تشخیص مشکل  بسیار کمک کننده خواهند بود.

زمان داغ شدن موتور ، چه کارهایی نباید انجام داد ؟

1. وحشت نکنید

موتور شما داغ کرده است ، اما می توانید جلویش را بگیرید! هنگام بیرون کشیدن خودرو  از جاده ، از انحراف در ترافیک یا ضربه زدن به ترمز خودداری کنید.

2. به رانندگی ادامه ندهید

اگر داغ شدن موتور شما برطرف نشده ، اما هنوز روشن است ، با ماندن و رانندگی در جاده به آن صدمات بسیاری وارد می کنید. مطمئناً ، ممکن است قبل از اینکه کاملاً خراب شود ، به مقصد برسید ، اما ممکن است با فشار بیش از حد به موتور ، آسیب قابل توجهی (و هزینه بر) به آن وارد کنید.

3. کاپوت را بلافاصله باز نکنید

قبل از باز کردن  کاپوت ، صبر کنید  تا موتور خنک شود. بلافاصله باز کردن کاپوت می تواند شما را در معرض سوختگی یا جراحات ناشی از بیرون آمدن بخار یا دود قرار دهد. قبل از باز کردن کاپوت منتظر بمانید تا دمای موتور پایین بیاید.

داغ شدن موتور ، به خودی خود برطرف نمی شود ، حتی اگر به نظر می رسد پس از افزودن کمی خنک کننده برطرف شده است. در صورت عدم رسیدگی به رفع داغ شدن موتور ؛ شرایط بدتر خواهد شد. برای کمک به صرفه جویی در هزینه موتور خود ، ریشه این موضوع را پیدا کنید. اتومبیل خود را برای کارشناسی کامل به تعمیرگاه  وستینال بیاورید تا بتوانیم مشکل را تشخیص دهیم و برای رفع آن راه حل ارائه دهیم.