دلایل روشن نشدن خودرو پس از تعویض روغن موتور

فهرست مطالب

دلایل روشن نشدن خودرو پس از تعویض روغن موتور

تعویض منظم روغن خودرو یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای کارکرد خوب خودرو انجام دهید. این کار نسبتاً آسان است،

اما اگر اشتباه کنید چه اتفاقی می‌افتد، آیا تعویض روغن می‌تواند موجب خاموش شدن و خرابی خودرو شود؟

اگربعد از تعویض روغن ماشین روشن نمی شود، ممکن است روغن موتور اشتباهی استفاده کرده باشید،

موتور را با مقدار نامناسبی از روغن موتور پر کرده باشید، از فیلتر روغن با کیفیت پایین استفاده کرده باشید یا شاید فیلتر روغن را دوباره نصب نکرده باشید.

اکثر موتورهای خودرو بدون روغن موتور برای مدت طولانی کار نخواهند کرد زیرا روغن موتور حیاتی است و به خنک نگه داشتن موتور کمک می کند.

اگر بعد از تعویض روغن، موتور روشن نمی شود، باید بررسی کنید که مقدار صحیح روغن اضافه شده باشد و روغن دقیقاً نیازهای موتور را برآورده کند و ویسکوزیته مناسبی داشته باشد.

5 دلیل روشن نشدن خودرو پس از تعویض روغن

اگر ماشین بعد از شارژ روغن روشن نشود یا اگر از روغن موتور اشتباه یا فیلتر روغن با کیفیت پایین استفاده کرده باشید، تعویض روغن می‌تواند مانع روشن شدن خودرو شما شود.

روغن موتور همیشه برای محافظت از بسیاری از قطعات متحرک موتور مهم بوده است. این روزها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند

زیرا تولیدکنندگان سعی می‌کنند عملکرد و راندمان بیشتری را از موتورهای خود کم کنند.

بیشتر خودروهای مدرن به روغن‌های موتور کاملاً مصنوعی نیاز دارند که دارای مواد افزودنی مناسب باشند تا بتوانند در برابر گرما، فشار و تحمل‌های شدیدی

که در معرض آن هستند، دوام بیاورند. اگر به هر دلیلی موتور نتواند روغن موتور را به جایی که لازم است برساند، می تواند به سرعت باعث سایش زودهنگام و آسیب احتمالی شود.

در نتیجه ECU موتور را کنترل می کند و در صورت عدم تشخیص فشار روغن کافی می تواند از روشن شدن آن جلوگیری کند.

مشکلاتی که پس از تعویض روغن رخ می دهد معمولاً به دلیل استفاده از روغن موتور، فیلتر روغن اشتباه یا عدم نصب مجدد قطعاتی است

که ممکن است جدا شده باشند. در اینجا شایع ترین علل با جزئیات بیشتر آورده شده است.

1.استفاده از روغن موتور اشتباه

استفاده از روغن موتور نامناسب با مدل خودرو می تواند باعث روشن نشدن موتور شود، به خصوص اگر موتور جدیدتری باشد که نیازهای روغن موتور بسیار خاصی دارد.

روغن موتورهای مصنوعی مدرن حاوی انواع مواد افزودنی هستند که برای محافظت از موتور در طیف وسیعی از شرایط رانندگی طراحی شده اند.

بسیار مهم است که از مشخصات صحیح روغن در موتور استفاده شود تا از آسیب طولانی مدت جلوگیری شود.

بخش بسیار مهمی از مشخصات روغن، ویسکوزیته روغن است، به خصوص زمانی که سرد است. بیشتر سایش و آسیب احتمالی موتور در راه اندازی موتور سرد رخ می دهد.

معمولاً چند ثانیه طول می کشد تا پمپ روغن روغن را از میل لنگ اطراف موتور خارج کند. وزن یا ضخامت روغن زمانی که سرد است

می تواند بر سرعت حرکت آن در اطراف موتور و نحوه پوشش موثر سطوح داخلی موتور تأثیر بگذارد.

اگر از روغن سنگین‌تر از ویسکوزیته توصیه شده استفاده شود، می‌تواند از روشن شدن موتور جلوگیری کند. روغن موتور ضخیم

سرد می تواند چرخاندن موتور را سخت تر کند و اگر فشار روغن کافی نباشد ECU ممکن است برای محافظت از موتور از راه اندازی جلوگیری کند.

2.روغن موتور به اندازه کافی اضافه نشده است

اگر موتور را با مقدار صحیح روغن موتور پر نکنید، این می تواند فشار روغن داخل موتور را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است موتور روشن نشود.

هنگامی که ماشین شما در حال کار است، روغن موتور توسط یک پمپ روغن که معمولا در یا نزدیک مخزن روغن قرار دارد،

به اطراف موتور پمپ می شود. ECU با استفاده از دو نوع سنسور اصلی، سنسور فشار روغن و سنسور سطح روغن، روغن موتور را ردیابی می کند.

سنسور سطح روغن معمولاً در مخزن روغن قرار دارد و اگر سطح روغن پایین را تشخیص دهد می تواند موتور را از روشن شدن باز دارد.

به همین ترتیب، سنسور فشار روغن فشار روغن را در حین پمپاژ به اطراف موتور پیگیری می کند. اگر هنگام روشن شدن موتور فشار روغن

ناکافی تشخیص داده شود، ECU ممکن است موتور را خاموش کند تا از آسیب محافظت کند.

3.آسیب درپوش مخزن روغن

اگر درپوش پرکننده روغن آسیب دیده، نشتی داشته باشد یا به درستی نصب نشده باشد، ممکن است پس از تعویض روغن موتور دوباره راه اندازی نشود.

درپوش پرکننده روغن در بالای موتور قرار دارد و برای دسترسی به موتور هنگام پر کردن مجدد روغن موتور استفاده می شود. هنگامی

که دوباره نصب می شود، یک مهر و موم هوا ایجاد می کند تا فشار روغن در سرسیلندر در هنگام کار موتور افزایش یابد.

درپوش های پرکننده روغن در خودروهای مدرن از پلاستیک با مهر و موم داخلی لاستیکی ساخته شده است. موتورهای قدیمی ممکن است

از کلاهک فلزی با مهر و موم استفاده کنند. به طور کلی، درپوش های پرکننده روغن پلاستیکی نسبتاً انعطاف پذیر هستند و می توانند تا پایان عمر موتور دوام بیاورند.

با این حال، درزگیر لاستیکی ممکن است شروع به سفت شدن کند و در موتورهای قدیمی تر ترک بخورد. این به دلیل دمای بالای موتور است

که به طور مرتب در معرض آن قرار می گیرد. اگر آب بندی به طور کامل خراب شود، این می تواند منجر به نشت روغن موتور و حتی افت فشار روغن شود.

اگر هنگام تعویض روغن، درپوش پرکننده محکم یا اصلاً نصب نشده باشد، در صورت روشن شدن موتور، این امر می تواند باعث کمبود فشار روغن یا از دست دادن قابل توجه روغن شود.

نشت روغن می تواند باعث آسیب به سایر قطعات موتور مجاور مانند دینام، تسمه تایم یا سیم پیچ ها شود که همچنین می تواند از روشن شدن موتور جلوگیری کند.

4. فیلتر روغن نامناسب

نصب فیلتر روغن با مشخصات نادرست یا تعویض نکردن فیلتر قدیمی فرسوده روغن می تواند تأثیر مخربی بر جریان روغن در داخل موتور داشته باشد که می تواند از روشن شدن موتور جلوگیری کند.

به طور کلی، یک موتور از نوع، شکل و اندازه خاصی از فیلتر روغن استفاده می کند. برخی از موتورها از یک فیلتر چرخشی استفاده می کنند که به قسمت بیرونی موتور

در نزدیکی کاروان متصل می شود، یا ممکن است موتور از یک عنصر فیلتری استفاده کند که در محفظه فیلتر روغن شکاف دارد. انتخاب فیلتر اندازه مناسب

برای جلوگیری از نشتی و به حداکثر رساندن راندمان فیلتر فیلتر بسیار مهم است. همچنین مهم است که فیلتری با کیفیت خوب انتخاب کنید که آلاینده ها را از روغن پاک کرده و حفظ کند.

فیلتر روغن اشتباه می تواند به طور بالقوه عبور روغن را در داخل موتور مسدود کند و منجر به افت شدید فشار روغن شود که از کارکرد صحیح موتور جلوگیری می کند.

به طور کلی، اگر فیلتر روغن به طور کامل مسدود شود، موتورها دارای یک بای پس ایمنی خواهند بود، اما این منجر به حرکت روغن بدون فیلتر در اطراف موتور می شود.

به طور مشابه، فیلتر روغن مسدود شده که در صورت لزوم تعویض نشده باشد، می تواند جریان روغن را محدود کند و به اندازه کافی زباله های روغن موتور را فیلتر نمی کند.

5.آسیب به سیم کشی یا سنسور

اگر یکی از اجزای موتور مانند سنسور یا سیم‌کشی سنسور در طول فرآیند تعویض روغن آسیب ببیند، ممکن است چراغ چک موتور را روشن کند و باعث روشن نشدن موتور شود.

تعویض روغن در خودروهای مدرن معمولاً شامل برداشتن برخی از پوشش‌های پلاستیکی و احتمالاً کنار گذاشتن برخی شیلنگ‌ها یا سیم‌کشی

برای دسترسی به فیلتر روغن یا مخزن تخلیه روغن است. اگر مراقب نباشید ممکن است در حین تعویض روغن آسیبی وارد شود.

معمولاً درپوش پرکننده روغن و بانگ تخلیه به راحتی قابل دسترسی هستند و ممکن است فقط نیاز به برداشتن پوشش پلاستیکی داشته باشید.

برداشتن فیلتر روغن در برخی موتورها دشوارتر است. برای برداشتن فیلتر روغن ممکن است نیاز باشد برای گرفتن فیلتر یا برداشتن درپوش محفظه فیلتر،

داخل محفظه موتور قرار بگیرید. اگر موتور بعد از تعویض روغن روشن نمی‌شود و چراغ چک موتور روی داشبورد نصب شده است، دوباره بررسی کنید

که سیم‌کشی شل یا آسیب‌دیده در نزدیکی فیلتر روغن وجود نداشته باشد. باید بررسی کنید که سیم‌کشی سنسور یا شیلنگ‌های خنک‌کننده در هنگام نصب مجدد در زیر پوشش‌های پلاستیکی گیر نکرده باشند.

هنگام خاموشی خودرو پس از تعویض روغن، چه باید کرد؟

اگر ماشین شما بعد از اتمام تعویض روغن روشن نمی شود، چند نکته وجود دارد که می توانید به راحتی بررسی کنید که بسته به علائم دقیق، معمولاً به حل مشکل کمک می کند.

اگر چراغ چک موتور روشن شود، به این معنی است که ECU در جایی از موتور ایراد را تشخیص داده است و این می تواند از روشن شدن موتور جلوگیری کند.

گاهی اوقات ممکن است مشکل به سادگی شل شدن کانکتور یا شلنگ جدا شده باشد.

ECU را برای کدهای خطای موتور بررسی کنید. در صورت امکان، همیشه باید هرگونه عیب یابی را با بازخوانی تشخیصی کدهای خطا شروع کنید.

این مورد به کاهش علت مشکل کمک می کند. کدهای خطای موتور مربوط به فشار کم روغن پس از تعویض اخیر روغن ممکن است شامل P0522 یا P0524 باشد.

همچنین ممکن است کدهای خطای موتور P0300 تا P0306 را مشاهده کنید.

نشت روغن را بررسی کنید. نشت قابل توجه روغن می تواند از روشن شدن موتور جلوگیری کند. گاهی اوقات اگر به درستی نصب نشده باشند،

ممکن است روغن از مخزن روغن یا محفظه فیلتر روغن پس از تعویض روغن نشت کند. اگر روغن قدیمی را از طریق مخزن روغن تخلیه کرده اید (به جای مکیدن آن از موتور)

باید دوباره بررسی کنید که مهره کارکن دوباره سفت شده و به گشتاور توصیه شده رسیده باشد. برخی از مهره‌ها یک واشر برنجی دارند

که در هر تعویض روغن باید تعویض شود، بنابراین مطمئن شوید که این واشر نصب شده است. نشت روغن را از اطراف فیلتر روغن

در جایی که با بدنه موتور در تماس است یا ازقسمت درپوش محفظه فیلتر روغن بررسی کنید.

سطح روغن و نوع روغن را چک کنید که روغن کافی در موتور وجود داشته باشد. همه ماشین‌ها پایه‌های دیپ ندارند، برخی از آنها یک راهنمای دیجیتال روی داشبورد دارند،

اما موتور معمولاً باید برای مدتی روشن بماند تا سطح روغن را به طور دقیق بازخوانی کنید. اگر دیپسیتک وجود ندارد، دوباره بررسی کنید

که مقدار صحیح روغن را اضافه کرده اید و مشخصات روغن و ویسکوزیته صحیح است. در بیشتر مواقع از ویسکوزیته اشتباه روغن خلاص می شوید تا زمانی که تفاوت زیادی با وزن توصیه شده نداشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید آسیب دیدگی موتور را بررسی کنید. آسیب به سنسور، سیم کشی یا شلنگ ممکن است مانع روشن شدن موتور شود.

اگر دیاگ موتور هیچ کد خطای موتور را برگرداند، با بررسی اطراف موتور که روی آن کار می کردید شروع کنید. به دنبال شل بودن سنسورها یا سیم کشی، آسیب

به سیم کشی و آسیب به شیلنگ های خلاء باشید. اطمینان حاصل کنید که شیلنگ ها محکم هستند و

زیر پوشش های پلاستیکی که دوباره نصب کرده اید گیر نکرده اند. دوبار بررسی کنید که درپوش پرکننده روغن سفت شده باشد و مهر و موم لاستیکی در شرایط خوبی باشد.