دلایل بلند شدن دود از لاستیک خودرو چیست؟

فهرست مطالب

دلایل بلند شدن دود از لاستیک خودرو چیست؟

دیدن دود کردن یکی از لاستیک‌هایتان هر بار که بعد از یک سفر کوتاه بیرون می‌روید قطعا ناراحت کننده است. صرف نظر از اینکه

چه چیزی باعث این مشکل می شود، رانندگی با خودرویی که در حین رانندگی عادی دود از تایر آن بلند می شود بسیار خطرناک است و نباید مراجعه به تعمیرگاه را به تعویق بیندازید.

اما دلیل این اتفاق چیست؟ ما درباره این موضوع تحقیق کرده ایم و مقاله زیر نتیجه آن است پس با ما در ادامه همراه باشید!

بلند شدن دود از تایرها و دلایل آن

همانطور که عنوان شد دود کردن لاستیک میتوانید دلایل متعددی داشته باشد. در پایین مهمترین دلایل را عنوان کرده ایم.

ترمزهای گیر کرده

اگر لاستیک‌های شما دود می‌کنند و بوی سوختن لاستیک در هنگام رانندگی احساس می‌شود، دلایل اصلی آن عبارتند از گیرکردن کالیپرهای ترمز،

فرسوده شدن بلبرینگ چرخ‌ها یا چیزی که روی لاستیک ساییده می‌شود. اما در یک نکته کم تر توجه شده، شاید ترمز دستی را تا انتها پایین نیاورده اید، یا ماشین فقط به بالانس چرخ نیاز دارد.

محتمل ترین دلیل دود کردن لاستیک های شما این است که یکی از ترمزهای شما گیر کرده است. به همین دلیل، ممکن است یک لاستیک کندتر از سرعتی

که شما در حال حرکت هستید بچرخد، در نتیجه لاستیک روی زمین می‌لغزد، یا اینکه چرخ در تماس با ترمز بیش از حد گرم شده و در حال سوزاندن لاستیک است.

اما اینکه چرا ترمزها گیر کرده اند، سوال پیچیده تری است. یکی از دلایل گیر کردن ترمز، کالیپر آن است که با رها کردن ترمز برنمی گردد.

و این موضوع یا به دلیل زنگ زدگی کالیپر ترمز یا شکسته شدن پیستون کالیپر ترمز رخ می دهد.

دلایل دیگر شامل چسبندگی سیلندر اصلی یا ماژول کنترل ABS معیوب است.

گیر کردن بلبرینگ چرخ

فرسوده بودن یاتاقان های یک چرخ می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در صورت خرابی، چرخ آسیب دیده از خودرو جدا می شود.

به این معنی که این بخش از لاستیک جدا شده است و باعث می شود چرخ گیر کرده یا کج شده باشد.

خوشبختانه، تعویض بلبرینگ چرخ، با توجه به میزان آسیبی که می تواند ایجاد کند، گران نیست و باید هر چه زودتر خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

بالابودن ترمز دستی

با وجود اینکه هر خودرو دارای چراغ هشدار ترمز دستی است و بیشتر خودروهای جدیدتر نیز در صورت شروع به رانندگی

در حالت بالا بودن ترمز دستی، آلارم‌های بلندی ایجاد می کنند، هر دو سیستم به یک کلید روشن و خاموش ساده متکی هستند که ممکن است خراب شود.

یک سوئیچ ایمنی معیوب را با یک ترمز دستی که کاملاً پایین نیست و به سختی اصطکاک ایجاد می کند، ترکیب کنید و چرخ های داغ و لاستیک سوخته را تحویل بگیرید!

در حالی که این موضوع کمی دور از ذهن است، اگر تازه متوجه شده اید که لاستیک دود می کند، ارزش آن را دارد که دوباره ترمز دستی را بررسی کنید.

بالانس نبودن چرخ ها

بالانس نبودن چرخ ها یکی دیگر از دلایلی است که کمتر احتمال وقوع دارد، اما همچنان ممکن است. با این حال، برای اینکه لاستیک ها آنقدر نامیزان باشند

که منجر به دود کردن لاستیک ها شود، احتمالاً علائم دیگری را نیز مشاهده خواهید کرد. برخی از این موارد عبارتند از شنیده شدن

صدای جیغ از لاستیک ها، تق تق و لرزش خودرو خصوصا در سرزعت های بالا، کشیدن ماشین به یک طرف و  البته کج بودن فرمان از علائم دیگر این مورد است.

در هر صورت بهتر است خودروی خود را برای تراز کردن لاستیک ها به تعمبرگاه ببرید، حتی اگر علت دود کردن این موضوع نباشد، بالانس چرخ ها هر چند وقت یک بار نیاز است

و میتواند لرزش فرمان و دیگر موارد را برطرف کند. در پایان، اگر تراز لاستیک ها موضوع را برطرف نکند و سیستم تعلیق نیز درست باشد، احتمالاً مورد به سیستم ترمز مربوط می شود.

در پایان، نکته اصلی این مقاله این است که زمانی که از لاستیک های شما دود بلند می شود از رانندگی با اتومبیل خود اجتناب کنید و در اسرع وقت آن را بررسی کنید زیرا خطرات رانندگی

با اتومبیلی که چیزی در آن باعث دود گرفتن لاستیک می شود بسیار جدی است. اما با این وجود، دلایل ممکن است چیزی به سادگی ترمز دستی ای باشد که فراموش کرده اید آن را کامل پایین بیاورید.

در هر صورت بهتر است در صورت مشاهده این مورد ضمن اجتناب از رانندگی، خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید.