خروج باد گرم از کولر ماشین به چه علت است؟

فهرست مطالب

یکی از متداول ترین مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه می شوند ، خروج باد گرم از کولر ماشین است. این موضوع به خصوص در روزهای گرم سال بسیار ازار دهنده است. در این مقاله به بررسی دلایل احتمالی این مشکل خواهیم پرداخت ، پس تا انتها مطلب با ما همراه باشید.

خروج باد گرم از کولر ماشین

آیا کولر اتومبیل شما اخیراً هوای گرم می دهد ؟ چیزی بدتر از اینکه در انتظار نسیمی خنک باشیم و در عوض باد گرم دریافت کنیم وجود ندارد.

متداول ترین دلیل خروج هوای گرم از کولر خودرو ،  کمبود مبرد است ، اگرچه ممکن است در کندانسور ماشین نیز مشکلی وجود  داشته باشد. از دیگر دلایل این مشکل می توان به کمپرسور معیوب ، خراب شدن فن های خنک کننده یا وجود مشکلی در سیستم الکتریکی اشاره کرد.در ادامه در این راهنمای مفید ، هر یک از این مشکلات اتومبیل را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

اما ابتدا بیایید نحوه دقیق کارکرد سیستم را بررسی کنیم تا بتوانید بهتر درک کنید که  چرا این سیستم دارای چنین مشکلاتی است.

اجزا سیستم کولر خودرو و نحوه عملکرد آنها

1.کمپرسور

کمپرسور مبرد کم فشار و دمای پایین را در حالی که در حالت گازی است ، می گیرد و همانطور که از نامش پیداست ، آن را به یک گاز با فشار بالا و دمای بالا فشرده می کند.

2.کندانسور

کندانسور به عنوان یک مینی رادیاتور عمل می کند. این قطعه ،  گاز دمای بالا و فشار زیاد را از کمپرسور دریافت کرده و گرمای موجود در آن را خارج می کند. وقتی این اتفاق می افتد ، مبرد متراکم می شود ، و آن را به یک مایع با فشار بالا و دمای پایین تبدیل می کند. همچنین یک جفت فن خنک کننده  بر روی کندانسور جود دارد که مقدار قابل توجهی از گرما مبرد را خارج می کند.

3.رسیور ( receiver/dryer )

رسیور یا درایر وظیفه حذف رطوبت از مبرد را که در حالت مایع است ، دارد. این کار را با فیلتر کردن آن از طریق مواد خشک کننده ، که ماده جذب کننده رطوبت است ، انجام می دهد.

اگر تا به حال یک بسته کوچک در یک بطری دارو یا یک کفش جدید پیدا کرده اید ، در واقع چیزی مشابه این خشک کننده هاست. دلیل حذف رطوبت از مبرد ، جلوگیری از یخ زدگی آن است که می تواند شیر انبساط را مسدود کند. آب دارای نقطه انجماد 32- درجه است ، از طرف دیگر مبرد دارای نقطه انجماد کم -200 درجه است.

4.شیر انبساط ( Expansion Valve )

شیر انبساط کولر گازی فشار را از مبرد مایع خارج می کند تا امکان گسترش یا تغییر حالت از مایع به بخار موجود در تبخیر کننده فراهم شود. مبرد مایع با فشار بالایی وارد این شیر می شود که بسیار گرم است. این ممکن است با  یک خط مایع در اتصال به این شیر تأیید شود، مبرد مایع نیز از این شیر خارج می شود که کاملاً سرد است. دیافراگم موجود در دریچه، گرما را از بین نمی برد بلکه فقط فشار را کاهش می دهد.

بعضی از سیستم ها به جای شیر انبساط از یک لوله سوراخ دار برخوردار هستند. هر دو به طور مشابه کار می کنند ، با این تفاوت که حالت اول می تواند اندازه دهانه آن را بر اساس درجه حرارت در اواپراتور تنظیم کند.

5.اوپراتور

اواپراتور نیز مانند رادیاتور کار می کند ، دارای خطوطی است که مبرد از آنها عبور می کند. زمانی  که در این خطوط است ، گرما آن جذب شده و دمای آن به  32 درجه کاهش می یابد سپس به خارج فرستاده می شود.

نکته غیرمعمول در مورد خنک کننده این است که برخلاف آب که در 32 درجه یخ می زند ، خنک کننده در دمای 32 درجه بخار می شود. این امر نه تنها دما را بیشتر کاهش می دهد بلکه باعث تبخیر آن می شود و آن را دوباره به گاز تبدیل می کند.

سپس یک فن به بالای اواپراتور می وزد و هوای مطبوع و خنک را به داخل کابین شما هدایت می کند.  سپس مایع خنک کننده  در حالت گازی با فشار کم و دمای پایین به کمپرسور برمی گردد و روند کار را از نو آغاز می کند.

 5 دلیل خروج باد گرم از کولر ماشین

1.نشتی مبرد از ماشین

از آنجا که مبرد بارها و بارها بازیافت می شود ، تنها دلیلی که باید برای شارژ مجدد آن داشته باشید وجود نشتی در سیستم است. اولین نشانه نشت خروج باد گرم از کولر ماشین شما است.

متأسفانه شناسایی دقیقاً محل نشت از کجا دشوار است.  زیرا به محض اینکه مبر به ناحیه ای کم فشار مانند محل نشتی برسد ، به حالت گازی برمی گردد.

برای برطرف کردن نشتی دو راه وجود دارد :

  1. اولین مورد این است که آن را به ک تعمیرگاه ببرید ،  متخصصین محل نشتی را پیدا می کنند و آسیب دیدگی را برطرف می نمایند و یا قطعات فرسوده را جایگزین می کنند.
  2. راه دوم استفاده از درزگیر نشتی AC است ، البته به خاطر داشته باشید که این محصولات برای نشت های کوچک در نظر گرفته شده اند. درزگیر نشت دارای  دو نوع است. نوع اول باعث مهر و موم شدن محل می شود. نوع دوم از طریق سیستم جریان می یابد تا زمانی که به محل نشتی برسد ، و سپس یک ماده جامد تشکیل می دهد تا به انسداد آن قسمت کمک کند.

2. کندانسور خراب

از انجایی کندانسور وظیفه دارد گرما را از مبرد برداشته و سپس آن را به بیرون دفع کند. اگر به هر دلیلی خراب شود، سبب خروج باد گرم از کولر اتومبیل شما می شود. کثیف بودن این قطعه در عملکرد کولر اختلال ایجاد می کند و موجب بالا رفتن آمپر آب خودرو می شود.

در هر نوع کثیفی می تواند باعث انسداد در هر نقطه از لوله های کندانسور شود. مشکل دیگر مربوط به سوراخ یا شکسته شدن کندانسور است که موجب از دست رفتن راندمان کولر خودرو می شود.

در این مورد حتما برای تعمیرات خودرو  به مکانیک متخصص مراجعه کنید تا با تشخیص صحیح، هزینه های کمتری بپردازید. متخصصین ما در تعمیرگاه وستینال به شما در تشخیص و برطرف کردن مشکلتان کمک می کنند و خدمات ماندگار و با کیفیتی را به شما ارائه می دهند.

3. مشکل در سیستم برق

اگر با مشکل خروج باد گرم از کولر خود مواجه شده اید، آخرین چیزی که لازم است احتمال دهید ، یک مسئله الکتریکی است.  زیرا بررسی این مشکل در این قسمت دشوار است و بسیاری از سیمها بدون باز کردن سیستم قابل مشاهده نیستند.

بسیاری از اجزای سیستم خنک کننده برای عملکرد به برق نیاز دارند ، در صورت عدم دریافت ،کولر ماشین شما باد گرم می دهد.   اگرچه شما می توانید سیم های فرسوده یا آسیب دیده را با استفاده از نوار برق اصلاح کنید ، اما بهترین گزینه این است که آن را نزد یک متخصص باتجربه ببرید.

4.خرابی فن خنک کننده

همانطور که در ابتدا متذکر شدیم ، کندانسور دارای یک جفت فن خنک کننده است که به کاهش گرمای مبرد در هنگام خروج کمک می کند . در صورت خرابی یا عملکرد نامناسب این فن ها  ، شاهد خروج باد گرم از کولر خودرو خواهیم بود.

دلایل مختلفی همچون :  سوختن فیوز یا مشکل در سیستم الکتریکی ،  آسیب دیدن در اثر قرار گرفتن در جلوی ماشین وجود دارد که ممکن است این قطعه از کار بیفتد. در این حالت ، جایگزینی تنها گزینه است.

5.ایراد در کمپرسور

همه چیز از کمپرسور شروع می شود ، اگر درست کار نکند ، بقیه سیستم نیز کار نخواهد کرد. زیرا کمپرسور همان چیزی است که در وهله اول مبرد را به حرکت در می آورد.

چرا کمپرسورهای AC خراب می شوند؟ یکی از علل شایع عدم استفاده از کولر است. هر زمان که کولر ماشین خود را بعد از مدت طولانی روشن می کنید ،  سیستم را شوکه می کند و همین امر باعث می شود سریعتر از حد معمول فرسوده شود . به همین دلیل ، بهتر است همیشه  هر چند هفته حدود 15 دقیقه کولر را روشن کنید.