حجم موتور خودرو و رابطه آن با قدرت موتور

فهرست مطالب

حجم موتور خودرو و رابطه آن با قدرت موتور

 

حجم موتور خودرو و رابطه آن با قدرت موتور

شرکت های خودروسازی از یک سری اطلاعات برای معرفی محصول خود استفاده می کنند که یکی از اعدادی که شرکت در اختیار خریداران

و مردم می‌گذارد، حجم موتور خودرو است که با یک عدد مشخص می‌شود و این عدد ارتباط مستقیم با میزان قدرتی دارد که موتور می‌تواند تولید کند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی در زمینه حجم موتور ماشین در اختیار شما قرار دهیم پس با ما در ادامه همراه باشید!

منظور از حجم موتور خودرو چیست؟

پیشرانه خودرو دارای تعدادی سیلندر و پیستون است که این پیستون‌ها در سیلندر‌ها بالا و پایین می‌روند و طی این فرآیند، هوا و سوخت در درون سیلندر‌ها با یک دیگر ترکیب می‌شوند.

حجم موتور ارتباط مستقیمی با حجم سیلندر خودرو دارد، یعنی میزان معینی از اکسیژن و سوخت وارد یک سیلندر با قطر معین می‌شود و از ترکیب شدن آن دو با هم مقدار معینی انرژی به وجود می‌آید.

حجم موتور که با عنوان ظرفیت موتور نیز شناخته می شود، اندازه حجم کل سیلندرهای موجود در موتور می باشد و به طور معمول با لیتر بیان می شود.

هرچه اندازه موتور بزرگتر باشد، یه طبع فضای بیشتری نیز برای عبور هوا و سوخت درون آن وجود دارد.

مهمترین نکاتی که در انتخاب اندازه موتور خودرو باید در نظر داشت چیست؟

هزینه های جاری:

به طور معمول، هرچه یک موتور بزرگتر باشد، سوخت بیشتری مصرف می کند و آلایندگی بیشتری تولید می کند. هر چه یک خودرو آلایندگی بیشتری تولید کند، هزینه مالیات جاده آن نیز بیشتر خواهد بود.

اگر تمرکز اصلی شما بر هزینه های جاری پایین در شهر است، یک ماشین کوچک با موتور 1.0 لیتری توربوشارژ بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

اگر سفرهای طولانی زیادی انجام می دهید، یک موتور بنزینی یا دیزلی بزرگتر و قدرتمندتر ممکن است سوخت کمتری مصرف کند.

برای خودروهای با موتورهای کوچک‌تر نیز میزان بیمه پایین‌تر است، اگرچه این میزان بر اساس مدل متفاوت است.

رانندگی در شهر:

اگر به طور منظم در اطراف شهر رانندگی می کنید، یک ماشین با موتور کوچکتر بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

داشتن موتور قدرتمندتر از نیاز شما فایده ای برای شما ندارد و ضمنا باعث افزایش هزینه های شما نیز خواهد شد.

رانندگی در بزرگراه:

اگر بیشتر وقت خود را صرف رانندگی در بزرگراه می کنید، یک موتور دیزلی سایز متوسط ​​بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

این موتور ها مصرف سوخت متوسط و ضمنا مقدار مناسبی از شتاب را در هنگام سبقت گرفتن ارائه می دهند.

نیاز به سریع تر رفتن:

نیاز به سرعت بیشتری دارید به معنی این است که شما خودرویی با یک موتور پرقدرت و با ظرفیت بیشتر می خواهید.

اما باید در نظر داشته باشید خودروهای کوچکی نیز هستند مانند هاچ بک ها که با موتور کوچک خود نیروی زیادی را تولید می کنند

بنابراین حجم موتور همواره بیانگر سرعت بالای یک خودرو نیست و مواردی مانند وزن خودرو نیر در سرعت موثر هستند.

آیا همیشه حجم موتور بیشتر بهتر است؟

در گذشته باور عمومی بر این بود که حجم موتور میزان قدرت تولیدی توسط موتور را تعیین می کند. به این صورت یک موتور بزرگ، قدرت بیشتری را نیز نسبت به یک موتور کوچک تولید می کرد.

اما امروزه با اینکه این موضوع همچنان صحت خود را دارد، اما با معرفی موتورهای مدرن توربوشارژ در سال های اخیر شاهد موتورهای کوچک تری هستیم که از قدرت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستند.

اندازه گیری مقدار توان تولید شده توسط یک موتور معمولاً با اسب بخار بیان می شود. دلیل این اندازه گیری به جیمز وات، پیشگام مشهور در صنعت موتور بخار

نسبت داده می شود. اما امروزه سیستم های مختلفی برای اندازه گیری قدرت اسب بخار وجود دارد و نمی توان این یکا ها را از نظر دقت مقادیر با همدیگر بررسی کرد.

در گذشته طراحان برای افزایش قدرت موتور مجبور به افزایش سیلندر ها و البته حجم موتور بودند و این موضوع با گذشت زمان از طریق افزایش راندمان موتور و

نصب سیستم‌های سوپرشارژر و توربوشارژر روی موتور محقق شد. اسب بخار به میزان نیرویی گفته می‌شود که موتور در هر ثانیه بتواند وزنه‌ای معادل 75 کیلوگرم را به طول یا ارتفاع

یک متر بلند کرده و به سمت بالا بکشد. جدا از این تعریف با کمک مقدار اسب بخار می‌توان مقدار توانایی کشش موتور هر خودرو را متوحه شد. این یعنی اسب بخار

رابط بین وزن و میزان جابجایی خودرو را در هر لحظه بیان می‌کند. هرچه خودرو سبک تر و اسب بخار تولید شده توسط موتور بهتر باشد این یعنی توانایی موتور شما برای حرکت سریع و پرشتاب بیشتر است.

بنابر این باید دو نکته مهمی یکی وزن خودرو و دیگری کاربرد مورد استفاده خودرو را در هنگام مشاهده حجم موتور یک خودرو در نظر داشت.