تنظیم کننده فشار سوخت چیست؟ – تعریف و کار

فهرست مطالب

با مسدود کردن کامل مسیر عبور به باک بنزین، پمپ بنزین سعی می کند سوخت زیادی را به انژکتورها وارد کند که باعث از کار افتادن آنها می شود و در نهایت به خدمات تعمیر خودکار دیگری نیاز خواهید داشت.

تنظیم کننده سوخت چیست؟

یک چیز عالی در مورد تنظیم کننده فشار سوخت این است که هدف آن به خوبی در نام آن توضیح داده شده است. درست است، فشار سوخت را تنظیم می کند. نه تنها این، بلکه برای میزان سوخت ارسالی به انژکتورها (در خودروهای با تزریق مستقیم) نیز این کار را انجام می دهد.

مقدار سوخت مورد نیاز یک موتور بیشتر به آنچه راننده از آن درخواست می کند بستگی دارد. به عنوان مثال، کروز با سرعت 45 مایل در ساعت به سوخت کمتری نسبت به شتاب گیری سخت از 45-60 نیاز دارد.

برای احتراق مناسب در داخل محفظه احتراق ، باید ترکیب دقیقی از هوا و سوخت وجود داشته باشد. هنگامی که این تعادل به یک جهت متمایل می شود، به آن دویدن غنی (سوخت بیش از حد) یا لاغر (هوای بیش از حد) گفته می شود.

تنظیم کننده فشار سوخت مسئول میزان سوخت و فشار آن در هنگام عبور از انژکتورها است. اکنون که متوجه شدید تنظیم کننده فشار چیست – بیایید به نحوه عملکرد آن نگاه کنیم.

یک تنظیم کننده فشار سوخت به حفظ فشار سوخت در سیستم تزریق الکترونیکی سوخت کمک می کند.

هدف از تنظیم کننده فشار سوخت چیست؟

تنظیم کننده فشار سوخت یک مورد ضروری برای هر سیستم EFI است، بدون آن، ریل سوخت نمی تواند فشار کافی برای حمایت از انژکتورها با مقدار کافی سوخت ایجاد کند، در عوض سوخت مستقیماً جریان می یابد و نه به انژکتورها برسد.

از طرف دیگر، پمپ بنزین با مسدود کردن کامل مسیر عبور به باک سوخت ، سعی می کند سوخت بیش از حد را وارد انژکتورها کند که باعث از کار افتادن آنها می شود.

برای تطبیق یک مخلوط سوخت و هوای موفق، فشار سوخت مناسب در همه شرایط، هم در دورهای پایین و هم در دورهای بالا، صرف نظر از توان خروجی مورد نیاز است. اینجاست که تنظیم کننده فشار سوخت کار خود را انجام می دهد، تا عرضه سوخت را با تقاضای سوخت تطبیق دهد.

تنظیم کننده فشار سوخت چگونه کار می کند؟

شاید اصطلاح تنظیم کننده فشار سوخت را نشنیده باشید، اما به عنوان یکی از اجزای ضروری هر سیستم EFI، وسیله نقلیه شما بدون آن کار نخواهد کرد. تنظیم کننده فشار سوخت می بیند که ریل سوخت فشار کافی ایجاد می کند تا سیستم انژکتور سوخت خودرو را با مقدار مناسب سوخت پشتیبانی کند. بدون تنظیم کننده فشار سوخت، سوخت مستقیماً از سیستم اتومبیل شما عبور می کند و هرگز به انژکتورها نمی رسد.

اگر مسیر عبور باک سوخت به طور کامل مسدود شود، سوخت بیش از حد به انژکتورهای سوخت وارد می شود و باعث از کار افتادن آنها می شود.

برای اطمینان از وجود ترکیب مناسب هوا و سوخت، مخلوط سوخت کافی برای همه شرایط رانندگی، از دور آرام گرفته تا دورهای پایین تا دورهای بالاتر، ضروری است. اینجاست که تنظیم کننده فشار سوخت بالا می رود و کار خود را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که عرضه سوخت تقاضا را برآورده می کند.

یک تنظیم کننده فشار سوخت برای اطمینان از تامین سوخت ثابت مورد استفاده قرار می گیرد تا ماشین شما را حفظ کند. حتی اگر تغییرات قابل توجهی در تقاضای سوخت وجود داشته باشد، تنظیم کننده فشار سوخت شما مطمئن می شود که سوخت به درستی جریان دارد. انژکتور سوخت دو طرف دارد. ریل سوخت یک طرف انژکتور سوخت را تحت فشار قرار می دهد در حالی که طرف دیگر انژکتور هوا توسط کمپرسور یا توربو تقویت می شود.

نسبت کامل سوخت به هوا 1:1 است. در حالی که تنظیم کننده فشار سوخت بر تنظیم فشار سوخت در برابر افزایش/فشار هوا نظارت می کند، انژکتور سوخت را قادر می سازد تا نسبت بین بوست و سوخت را درست نگه دارد. تنظیم کننده فشار سوخت دارای یک دیافراگم برای کنترل شیر بای پس است که به صندلی توپ معروف است.

باز و بسته می شود تا به درستی تنظیم شود تا سوخت رسانی یکنواخت و ثابت امکان پذیر باشد. هنگامی که بوست به بالای رگولاتور اعمال می شود، دیافراگمی که به شیر بای پس وصل شده است توسط یک فنر به سمت پایین می رود تا سوخت اضافی کاهش یابد. این باعث می‌شود پمپ بنزین سخت‌تر کار کند و فشار سوخت افزایش یابد و در عین حال فشار بوست منیفولد ورودی افزایش یابد.

چگونه بفهمم که به یک تنظیم کننده فشار سوخت جدید نیاز دارم؟

1. موتور ماشین شما خراب می شود

یکی از رایج‌ترین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد رگولاتور فشار سوخت شما مشکل دارد این است که وسیله نقلیه شما دچار اشتباه می‌شود زیرا فشار سوخت خاموش است. همچنین ممکن است خودروی شما کارایی سوخت خود را از دست بدهد و مشکلات زیادی داشته باشد.

2. سوخت شروع به نشت می کند

گاهی اوقات اگر یک تنظیم کننده فشار سوخت به درستی کار نکند، سوخت نشت می کند. ممکن است شاهد نشت سوخت از لوله اگزوز باشید ، این بدان معناست که تنظیم کننده فشار سوخت شما نشت می کند و این اتفاق زمانی می افتد که یکی از مهر و موم ها شکسته شود. در نتیجه نشت مایع، خودروی شما بهترین عملکرد خود را نخواهد داشت و این نیز به یک نگرانی ایمنی تبدیل می شود.

3. از اگزوز دود سیاه می آید

اگر تنظیم کننده فشار سوخت شما در داخل به خوبی کار نمی کند، ممکن است دود سیاه غلیظ را از لوله اگزوز خارج کند. این یکی دیگر از مواردی است که شما نمی توانید آن را خود تشخیص دهید، بنابراین اگر دود سیاهی از لوله اگزوز شما خارج می شود.

4. صدای بیش از حد پمپ سوخت

پمپ بنزین صدا ایجاد می کند ، اما هرگز نباید به نقطه ای برسد که آزاردهنده باشد . اگر صدای شما شروع به تولید صدای “چرخش” کرده است، ممکن است در حال خاموش شدن باشد. با این حال، صدا ممکن است ناشی از رگولاتور فشار سوخت معیوب باشد.

صدا باید زمانی که موتور تحت فشار است، مانند هنگام شتاب گیری، بالا رفتن از تپه، یا بکسل کردن تریلر، بیشتر قابل توجه باشد.

5. موتور روشن نمی شود

در اینجا آشکارترین علامت موتوری است که نمی چرخد . تنظیم کننده سوخت وظیفه تامین مقدار مناسب سوخت برای هر شرایطی از جمله راه اندازی موتور در وهله اول را بر عهده دارد. اگر به اندازه کافی نباشد، نمی تواند آتش بگیرد.

ممکن است بتوانید موتور را در ابتدا راه اندازی کنید، اما در نهایت، به طور کلی از کار می افتد. بسیاری از چیزها می توانند ماشین را از روشن شدن باز دارند، بنابراین برای اطمینان، حتماً به دنبال علائم دیگر در این لیست باشید.

6. بنزین در شیلنگ خلاء

شیلنگ خلاء مستقیماً به تنظیم کننده فشار سوخت وصل می شود، اگر سوخت در آن باشد، برای خود مشکل دارید. تنها راه مطمئن شدن این است که وسیله نقلیه را خاموش کنید، آن را جدا کنید و نگاه کنید. اگر وجود داشته باشد، نشان می دهد که تنظیم کننده فشار سوخت نشتی دارد.

حتما مراقب چکیدن سوخت از لوله اگزوز نیز باشید که نشانه دیگری از نشتی رگولاتور سوخت است.

7. شمع ها مشکی به نظر می رسند

یکی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ترکیب هوا/سوخت داخل محفظه احتراق خاموش است، این است که نوک شمع‌ها با یک ماده پودر مانند سیاه پوشیده شده باشند.

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، یک تنظیم کننده بد فشار سوخت اغلب می تواند مقصر باشد. اگر متوجه شدید که این علامت با تعدادی از علائم دیگر در لیست مطابقت دارد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که سیستم سوخت خود را بررسی کنید.

هزینه تعویض رگولاتور فشار سوخت چقدر است؟

در بیشتر موارد، اگر تنظیم کننده فشار سوخت خود را آزمایش کرده اید و در نهایت معیوب است، تعویض آن بهترین گزینه است. بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه شما، این می تواند از 150 دلار تا بیش از 1000 دلار باشد.

خود این قطعه بین 50 تا 400 دلار کار می کند، و اگر تنظیم کننده سوخت تنها چیزی است که تعویض می شود، فقط یک ساعت کار (50 تا 100 دلار در ساعت) طول می کشد. با این حال میانگین هزینه تعویض رگولاتور فشار سوخت حدود 250 دلار است.

این مقدار در مقایسه با آنچه که در صورت نادیده گرفتن می تواند باشد چیزی نیست. به همین دلیل، مراقب هر یک از علائم بالا باشید تا مطمئن شوید که در اسرع وقت متوجه آنها می شوید.