فهرست مطالب

در میان بسیاری از عملکردهای روغن موتور، محافظت از آن در برابر سایش و پارگی یک کار ضروری است. روغن موتور به تمیز کردن، روغن کاری، تمیز کردن و جلوگیری از خوردگی موتور کمک می کند. با این حال، فرد باید نوع مناسب روغن موتور را برای وسیله نقلیه خود تهیه کند. این معمولاً به شرایط رانندگی بستگی دارد. دو نوع رایج روان کننده ها 0w30 و 5w30 هستند. هر دو این روغن ها دارای سطوح مختلف ویسکوزیته هستند. بیایید مقایسه دقیق بین 0w30 در مقابل 5w30 و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم. 

روغن موتور 0W30 چیست؟

تفاوت های زیادی بین 0w30 و 5w30 وجود دارد
موتور 0w30 یک روغن موتور کاملاً مصنوعی با ویسکوزیته کم است

روغن موتور 0w30 ویسکوزیته پایینی دارد. روان کننده معمولاً کاملاً مصنوعی است و برای رانندگی در زمستان ایده آل است. سیستم درجه بندی انجمن مهندسین خودرو (SAE) توسط اکثر روغن های مصنوعی از جمله 0w30 دنبال می شود. این سیستم بر مناسب ساختن روغن برای محدوده های مختلف دما تاکید دارد. 

به بیان ساده، 0w30 الزامات چندین درجه را برآورده می کند و می تواند در محدوده دمایی مختلف کار کند. اولین عدد صفر در عبارت 0w30، دبی جریان در دماهای پایین را نشان می دهد. در حالی که W مخفف زمستان است و 30 بالاترین سطح ویسکوزیته برای عملکرد آن در دماهای مختلف است.

محدوده دمای کارکرد روغن موتور 0w30 بین -31 تا 86 درجه فارنهایت است. روغن در شرایط زمستانی ثابت می ماند و به خودرو اجازه می دهد بدون زحمت مشتعل شود. همچنین به محافظت از سایش موتور و افزایش بهره وری سوخت کمک می کند. 

روغن موتور 5W30 چیست؟

وقتی به 0w30 در مقابل 5w30 فکر می کنیم، دومی ضخیم تر است
روغن موتور 5w30 ضخیم تر از 0w30 است و برای شرایط رانندگی در زمستان ایده آل است

5w30 نوع دیگری از روغن موتور است که از 0w30 سنگین تر است. بسیار شبیه روغن موتور 0w30، 5w30 نیز یک روان کننده چند درجه است، با این حال، سرعت جریان آن در زمستان کم است. اگرچه محدوده دمای عملیاتی به اندازه 0w30 نیست، اما 5w30 با محدوده 13- تا 86 درجه فارنهایت نیز برای رانندگی در زمستان ایده آل است. 

از آنجایی که 5w30 از 0w30 سنگین‌تر است، در دمای متوسط ​​تا بالا بازخرید می‌شود. ضخامت روان کننده به محافظت از موتور در برابر سایش و پارگی بیش از حد کمک می کند. روغن مصنوعی شامل مواد افزودنی مانند مواد شوینده، بازدارنده های زنگ زدگی و خوردگی و عوامل ضد سایش است که همگی طول عمر موتور را تضمین می کنند.

تفاوت های کلیدی بین روغن موتور 0W30 و 5W30 

بیایید تفاوت های عمده بین روغن موتور 0w30 و 5w30 را بررسی کنیم. 

درجات

تمام گریدهای روغن موتور SAE بر ویسکوزیته تاکید دارند. تفاوت اصلی بین 0w30 و 5w30 به دلیل سطوح مختلف ویسکوزیته آنها است.   

روغن های با ویسکوز بالا برای دماهای بالا مناسب هستند. آنها به عنوان SAE 8، 10، 12، 16، 20، 30، 40، و 60 درجه بندی می شوند. 

گفته شد، 0w30 و 5w30 هر دو چند درجه هستند و در شرایط رانندگی زمستانی و تابستانی قابل استفاده هستند. بسیاری از صاحبان خودرو روغن موتورهای چند درجه ای را به دلیل تطبیق پذیری آنها ترجیح می دهند. این بدان معنی است که روغن بدون توجه به شرایط آب و هوایی پایدار می ماند.

در مقیاس درجه بندی، روان کننده 0w30 در مقایسه با 5w30 نسبت به دما مقاوم تر است. علاوه بر این، در اینجا یک مرور کلی از نحوه عملکرد روغن موتور خودرو وجود دارد .

ویسکوزیته

تفاوت عمده بین 0w30 و 5w30 در سطوح ویسکوزیته است
سطوح مختلف ویسکوزیته سطح عملکرد هر دو روغن موتور را افزایش می دهد

همانطور که قبلا ذکر شد، 5w30 سنگین تر از 0w30 است. سطوح مختلف ویسکوزیته عملکرد دو روان کننده را افزایش می دهد. به عنوان مثال، فندک 0w30 بدون زحمت جریان می یابد، حتی اگر دما بسیار پایین باشد. به سرعت جریان می یابد و راندمان موتور را افزایش می دهد.

در حالی که روغن موتور 5w30 به محافظت از سایش، آب بندی و اتلاف حرارت کمک می کند. 

درجه حرارت

عدد قبل از W در روغن موتور، دمای کارکرد زمستانی آن را نشان می دهد، در حالی که عدد بعد از حرف درجه عملکرد استاندارد آنها است. هر دو 5w30 و 0w30 دمای کاری یکسانی دارند که 86 درجه فارنهایت است.

تفاوت آنها در ویسکوزیته زمستانی آنهاست. 0w30 دارای حد 31- درجه فارنهایت است و در سرما پایدارتر است و 5w30 برای شرایط یخبندان مناسب است اما حد a-13 درجه فارنهایت 0w30 را ندارد. دمای کار برای 0w30 بیشتر است که باعث سازگاری آن در شرایط رانندگی در هوای گرم و سرد می شود. 

اقتصاد سوخت

همیشه یک بحث 0w30 در مقابل 5w30 وجود دارد که نفت برای آن سوخت اقتصادی تر است. طبق تحقیقات، 0w30 فقط با اختلاف کمی بهتر است. روغن موتور 0w30 چندان سنگین نیست و جریان سریعی دارد. همچنین از اصطکاک بیش از حد جلوگیری می کند و باعث می شود موتور به راحتی کار کند. به طور طبیعی، موتوری که بدون مشکل کار می کند، مصرف سوخت بیشتری دارد. 

همانطور که گفته شد، 5w30 همچنین دارای راندمان سوخت عالی است، حتی اگر عملکرد آن کمی کمتر باشد زیرا 0w30 می تواند تغییرات آب و هوایی درجه بالاتری را تحمل کند.

مطمئن شوید که از روغن موتور مناسب برای مصرف سوخت بهتر استفاده می کنید، در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد از روغن موتور اشتباه استفاده می کنید .

قیمت

تفاوت دیگر 0w30 با 5w30 در قیمت آن است. روغن 0w30 تطبیق پذیری بیشتری دارد و معمولاً گرانتر از 5w30 است. با این حال، گاهی اوقات دومی گران تر است اگر کاملا مصنوعی باشد و حاوی چندین افزودنی برای سلامت موتور شما باشد. همانطور که گفته شد، برند روغن موتور قیمت نهایی را تعیین می کند. برخی از ساخت‌ها گران‌تر از سایرین هستند. 

مزایا و معایب روغن 0W30

مزایای 0w30 شامل جریان آزاد آن است
0w30 در مقایسه با 5w30 سبک است و می تواند آزادانه در دمای زمستان بدون متراکم شدن جریان یابد.

بیایید مزایا و معایب روغن 0w30 را با جزئیات مرور کنیم. 

مزایای روغن 0W30

  • آنها برای رانندگی در زمستان با دمای پایین مناسب هستند
  • این روغن همچنین برای درجه حرارت بالاتر تا 86 درجه فارنهایت مناسب است
  • جریان آزاد روغن به روشن شدن خودرو در شرایط یخبندان کمک می کند، برخلاف روغن های معمولی که در دماهای پایین متراکم می شوند.
  • روغن مصنوعی دارای مواد افزودنی زیادی است که به تمیز کردن موتور و جلوگیری از تجمع لجن کمک می کند
  • 0w30 انتقال حرارت را برای محدود کردن تخریب موتور ترویج می کند.
  • بهره وری سوخت را افزایش می دهد 

معایب روغن 0W30

  • در مقایسه با هر روغن موتور استاندارد گرانتر است. 
  • به ندرت ممکن است روغن به دلیل سبکی نشت کند

مزایا و معایب روغن موتور 5W30

5w30 ضخیم تر از 0w30 است
5w30 یک روغن همه کاره است که در دماهای سرد و گرم به خوبی عمل می کند

بیایید مزایا و معایب روغن موتور 5w30 را با جزئیات مرور کنیم

مزایای روغن 5W30

  • 5w30 یک روغن همه کاره است که می تواند در دماهای گرم و سرد کار کند 
  • این یک روان کننده سنگین است که آن را برای جلوگیری از سایش موتور و اتلاف گرما ایده آل می کند
  • افزودنی‌هایی مانند مواد شوینده و آنتی‌اکسیدان‌ها، کیفیت حفاظت موتور روغن را بیشتر می‌کنند.

معایب روغن 5W30

  • در مقایسه با هر روغن موتور استاندارد گرانتر است. 

این همه در مورد تفاوت بین روغن موتور 0w30 و 5w30، مزایا و معایب آنها است. مطمئن شوید که روغن ماشین خود را به طور مرتب تعویض کنید تا آن را حفظ کنید. در اینجا نحوه انتخاب نوع روغن مناسب برای ماشین خود آورده شده است . 

روغن موتور چندین مزیت دارد. نوع مناسب روغن موتور برای خودروی شما عملکرد بهتر موتور را ارتقا می دهد و از آن در برابر سایش و خوردگی محافظت می کند.