اگر روغن موتور بیش از حد در خودرو باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

فهرست مطالب

جدای از پرکردن بنزین در خودرو، تعویض روغن موتور مهم ترین کاری است که باعث می شود خودروی شما به خوبی کار کند. گفته می شود، صاحبان وسایل نقلیه اغلب موتور خودرو را با روغن موتور بیش از حد پر می کنند. این یک اشتباه رایج است، با این حال، اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد، می تواند مشکلات زیادی از جمله آسیب به موتور، کاهش مصرف سوخت و گرم شدن بیش از حد موتور و غیره را ایجاد کند. بیایید علائم، علل و راه حل های پر شدن بیش از حد روغن موتور خودرو در وسایل نقلیه را بررسی کنیم.

خطرات پر شدن بیش از حد روغن موتور

بیایید از علل و خطرات موتور ماشین پر شده بگذریم
پر کردن بیش از حد روغن موتور خطرات زیادی دارد

برای درک اینکه چقدر روغن موتور خودرو بیش از حد پر شده است، اجازه دهید کمی پیشینه را مرور کنیم.

موتورها از قطعات مختلفی ساخته شده اند که با هم کار می کنند تا وسیله نقلیه حرکت کند. همه این قطعات یا اجزا برای عملکرد موثر نیاز به روغن کاری مناسب دارند. روغن موتور برای روانکاری موتور و کاهش اصطکاک بین اجزای متحرک استفاده می شود. عدم تعویض به موقع روغن موتور بر عملکرد خودروی شما تأثیر نامطلوبی دارد. 

علائم روغن موتور بیش از حد شامل کاهش مصرف سوخت است
پر کردن بیش از حد روغن موتور خطرات زیادی دارد

از طرفی پر کردن بیش از حد موتور با روغن بیش از حد مورد نیاز نیز می تواند تاثیر منفی بر موتور خودرو داشته باشد. روغن بیش از حد سطح روغن را در روغن افزایش می دهد، این منجر به تماس میل لنگ با روغن، هوادهی آن و ایجاد یک ماده کف آلود می شود که نمی تواند موتور را به درستی روغن کاری کند. سایر خطرات موتور ماشین بیش از حد پر شده عبارتند از:

آسیب موتور : روغن بیش از حد می تواند به موتور فشار وارد کند، این می تواند به بلبرینگ ها، مهر و موم ها و سایر قسمت های موتور آسیب برساند.

کاهش مصرف سوخت : پر کردن بیش از حد موتور با روغن نیز می تواند مصرف سوخت را تا 10 درصد کاهش دهد.

گرمای بیش از حد موتور : روغن اضافی در موتور می تواند از خنک شدن مناسب آن جلوگیری کند که می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و آسیب شود.

دود کردن موتور : روغن اضافی می تواند باعث خروج دود از اگزوز شود که می تواند نشانه ای از مشکلات جدی موتور باشد.

نکاتی برای جلوگیری از پر شدن بیش از حد موتور با روغن

از پر کردن بیش از حد خودرو با روغن موتور خودرو خودداری کنید
پر کردن بیش از مقدار لازم روغن در موتور می تواند بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد

اگر فکر می کنید روغن موتور خودرو را بیش از حد پر کرده اید، بلافاصله سطح روغن را بررسی کنید. اگر سطح روغن بالاتر از علامت “پر” است، روغن موتور بیش از حد پر شده را بردارید. این کار را می توان با استفاده از دستگاه استخراج روغن یا به سادگی تخلیه روغن از موتور انجام داد. در اینجا نحوه از بین بردن روغن خودرو بدون آسیب رساندن به محیط زیست آورده شده است .

پس از خارج کردن روغن اضافی، موتور را روشن کنید و سطح روغن را دوباره بررسی کنید. اگر سطح روغن هنوز بالاتر از علامت “پر” است، روغن بیشتری را بردارید تا در محدوده مورد نیاز قرار گیرد. 

بیایید نکاتی را برای جلوگیری از پر شدن بیش از حد موتور با روغن مرور کنیم:

سطح روغن موتور را به طور مرتب چک کنید : از میله اندازه گیری برای بررسی روغن موتور استفاده کنید و در صورت نیاز روغن اضافی را خارج کنید. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای خواندن نشانگر روغن آورده شده است .

برای عملکرد روان خودرو، روغن موتور پر شده را بردارید
اگر سطح روغن بیش از علامت «پر» روی ظرف روغن است، آن را بردارید

از نوع صحیح روغن استفاده کنید : مطمئن شوید که از نوع روغن موتور مناسبی که سازنده خودروی شما توصیه می کند استفاده می کنید.

فیلتر روغن را بیش از حد پر نکنید: هنگام تعویض فیلتر روغن، آن را بیش از حد پر نکنید. انجام این کار می تواند باعث نشت روغن شود.

هنگام اضافه کردن روغن مراقب باشید : هنگام اضافه کردن روغن به موتور آن را بیش از حد پر نکنید. روغن را به آرامی اضافه کنید و سطوح را مرتبا بررسی کنید تا از پر شدن بیش از حد جلوگیری شود. 

این همه چیز در مورد اتفاقی است که با روغن موتور ماشین بیش از حد پر شده، خطرات یک موتور بیش از حد پر شده و نکات پیشگیری. تعویض روتین روغن مزایای زیادی دارد و برای نگهداری خودرو ضروری است. با این حال مراقب میزان روغن اضافه شده در موتور باشید.