آیا هنگام اضافه کردن مایع خنک کننده، ماشین باید روشن باشد؟

فهرست مطالب

آیا هنگام اضافه کردن مایع خنک کننده، ماشین باید روشن باشد؟

یکی از ضروری ترین بررسی ها در هنگام نگهداری از خودرو این است که اطمینان یابید وسیله نقلیه شما دارای مایع خنک کننده کافی است.

با توجه به اینکه مایع خنک‌کننده معمولاً باید توسط پمپ‌های موتور به گردش درآید، این سؤال ایجاد می‌ شود که آیا موتور خودرو هنگام اضافه کردن مایع خنک‌کننده باید روشن باشد؟

وقتی ماشین روشن است نباید مایع خنک کننده را اضافه کنید. قبل از اضافه کردن مایع خنک کننده، مطمئن شوید که موتور خاموش است و زمان کافی برای خنک شدن داشته است.

باز کردن درب رادیاتور در هنگام کار کردن موتور می تواند منجر به پاشش مایع خنک کننده و بخار شود که می تواند باعث سوختگی شدید شود.

علاوه بر این، نمی‌توانید سطح مایع خنک‌کننده خودرو را در حین کارکرد موتور به‌طور دقیق تشخیص دهید، که می‌تواند منجر به اضافه شدن بیش از حد یا خیلی کم شود.

مدت زمان خاموش بودن موتور قبل از افزودن مایع خنک کننده چقدر است؟

در حالت ایده آل، باید حداقل 30 دقیقه پس از خاموش شدن موتور قبل از اضافه کردن مایع خنک کننده صبر کنید. اگر زمان زیادی ندارید، صبر کنید تا رادیاتور دیگر داغ نباشد.

اگر مایع خنک کننده را به موتور داغ اضافه کنید چه اتفاقی می افتد؟

افزودن مایع خنک‌کننده به موتور داغ می‌تواند باعث آسیب جدی شود. هنگامی که مایع خنک کننده به موتور داغ برخورد می کند،

می تواند باعث ترک خوردگی و خوردگی شود. ترک های موتور می تواند منجر به نشتی شود که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و در نهایت گرفتگی شود.

آیا می شود مایع خنک کننده را به موتور گرم اضافه کنیم؟

خیر، هرگز نباید مایع خنک کننده را به موتور گرم اضافه کنید. هنگامی که مایع سرد به موتور گرم شده اضافه می شود، فلز داغ به طور ناگهانی فشرده می شود و بلوک موتور دچار ترک می شود.

در نتیجه، گرما باعث انبساط مایع خنک‌کننده می‌شود و افزودن مقدار بیشتر در زمانی که موتور داغ است می‌تواند باعث سرریز شدن آن شود.

قبل از باز کردن درب رادیاتور و اضافه کردن مایع بیشتر، صبر کنید تا ماشین کاملا خنک شود.

پس از افزودن خنک کننده چه کنیم؟

همیشه ماشین را پس از افزودن مایع خنک کننده، روشن کنید تا نشتی را بررسی کنید. اگر نشتی وجود نداشت،

خودرو را چند بار برانید تا مایع خنک‌کننده جدید بتواند در سیستم گردش کند. در نهایت سطح رادیاتور را دوباره بررسی کنید و در صورت نیاز مقدار بیشتری اضافه کنید.

در چه دمایی باید خنک کننده را به  خودرو اضافه کنیم؟

هنگامی که موتور خنک است، مایع خنک کننده اضافه کنید و دمای ایده آل بین 30 تا 50 درجه سانتیگراد است. در این دما، احتمالا فلز ترک خوردگی کمتری دارد و مایع خنک‌کننده بیش از حد منبسط نمی‌شود.

هر چند وقت یکبار خودرو نیاز به مایع  خنک کننده دارد؟

بهتر است حداقل یک بار در ماه سطح مایع خنک کننده خودرو را بررسی کنید و اگر متوجه شدید دماسنج بالا می رود

و یا مکررا مایع خنک کننده اضافه می کنید، ممکن است نشتی در سیستم وجود داشته باشد که باید رفع شود.

چگونه بفهمیم خودرو  به خنک کننده نیاز دارد؟

شایع ترین علامت نشت مایع خنک کننده گرم شدن بیش از حد است. اگر ماشین شما شروع به داغ شدن کرد، ی

ا اگر دمای سنج روی داشبورد شما بالاتر از حد معمول بود، آن را بکشید و زیر کاپوت را بررسی کنید.

به دنبال هر گونه شواهدی مبنی بر نشتی باشید، مانند خیس بودن اطراف شیلنگ ها یا مایع جمع شده روی زمین زیر خودرو.

سایر علائم نشت مایع خنک کننده عبارتند از: سطح پایین مایع خنک کننده، بخار خروجی از زیر کاپوت و کاهش عملکرد موتور.

چرا باید مرتبا به شارژ مایع خنک کننده ادامه دهیم؟

اگر متوجه شدید که مجبور به شارژ مکرر مایع خنک کننده خود هستید، چند دلیل بالقوه وجود دارد. یک نشتی کوچک ممکن است

برای ایجاد هر گونه چکه قابل مشاهده کافی نباشد، اما همچنان می تواند به اندازه کافی مایع خارج شود که مجبور باشید آن را ادامه دهید.

مشکل بزرگتر این است که مایع خنک کننده در حال جوشیدن باشد و بخار ایجاد کند. این می تواند به دلیل معیوب بودن درپوش رادیاتور یا مشکل در پمپ آب باشد.

در هر صورت، بهتر است خودروی خود را در اسرع وقت توسط مکانیک بررسی کنید.

آیا وقتی موتور داغ است می توانیم خنک کننده را به مخزن اضافه کنیم؟

خیر، هرگز نباید مایع خنک کننده را به موتور داغ اضافه کنید. خطر سوختن توسط مایع خنک کننده داغ یا بخار خروجی از مخزن وجود دارد.

قبل از باز کردن درب رادیاتور و اضافه کردن مایع خنک کننده، صبر کنید تا موتور کاملاً خنک شود.

آیا برای افزودن مایع خنک کننده موتور باید سرد باشد؟

بهتر است وقتی موتور سرد است مایع خنک کننده را اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید از هرگونه آسیب احتمالی ناشی

از کار در اطراف موتور داغ جلوگیری کنید. به علاوه، وقتی موتور خاموش است، دیدن سطح مایع خنک‌کننده در رادیاتور آسان‌تر است.

آیا باید خنک کننده را در رادیاتور یا مخزن خود بریزید؟

این مهم است که بدانید مایع خنک کننده شما در ماشین شما کجا می رود. بسته به نوع و مدل، شما یا یک رادیاتور یا یک مخزن خواهید داشت.

اکثر خودروهای ساخته شده پس از سال 2005 دارای یک مخزن هستند که معمولاً در نزدیکی قسمت جلوی قسمت موتور قرار دارد. رادیاتور معمولاً در قسمت پشتی موتور قرار دارد.

اگر رادیاتور دارید، باید مایع خنک کننده را به خود رادیاتور اضافه کنید. اگر مخزن دارید، باید مایع خنک کننده را به مخزن اضافه کنید. هرگز نباید مایع خنک کننده را مستقیماً به خود موتور اضافه کنید.

آیا کم بودن سطح مایع خنک کننده می تواند موجب کاهش عملکرد موتور شود؟

بله، مایع خنک‌کننده کم می‌تواند باعث شود خودروی شما دچار کاهش شتاب شود. وقتی مایع خنک کننده موتور شما کم است، برای روغن کاری مناسب قطعات متحرک کافی نیست.

این اتفاق می تواند منجر به افزایش اصطکاک و گرما شود که در نتیجه می تواند به موتور آسیب برساند و باعث کارکرد نادرست آن شود.

اگر متوجه شده اید که سطح مایع خنک‌کننده خودر پایین است، حتماً در اسرع وقت بیشتر آن را اضافه کنید.

آیا می توان با حجم کمی از مایع خنک کننده رانندگی کرد؟

رانندگی با سطح مایع خنک کننده پایین توصیه نمی شود. اگر ماشین شما شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، آن را خاموش کنید

و سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. اگر خنک کننده کم است، آن را  اضافه کنید و به راه خود ادامه دهید. اگر موتور دوباره بیش از حد گرم شود، ممکن است غیر قابل تعمیر آسیب ببیند.

چرا گاهی حجم خنک کننده کم است و نشتی ندارد؟

چند دلیل وجود دارد که ممکن است سطح مایع خنک کننده شما پایین باشد، اما هیچ نشتی آشکار نیست.

شایع ترین دلیل آن تبخیر ساده است. مایع خنک کننده حاوی آب است و به مرور زمان آن آب از مخلوط تبخیر می شود. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید

یا در هوای گرم مرتباً وسیله نقلیه خود را رانندگی می‌کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که مایع خنک‌کننده را به دفعات بیشتر اضافه کنید تا سطح آن بالا نباشد.

یکی دیگر از دلایل رایج برای سطح پایین مایع خنک کننده بدون نشتی، درپوش معیوب رادیاتور است. درپوش رادیاتور به گونه ای طراحی شده است

که مایع خنک کننده را در سیستم نگه می دارد و اجازه نشتی به آن نمی دهد.

اگر شیر فشار شکن به درستی کار نکند، مایع خنک کننده می تواند از سیستم خارج شود. هنگامی که مشکوک هستید درپوش رادیاتور خراب باشد، آن را تعویض کنید.

دلیل سوم پایین بودن سطح مایع خنک کننده و عدم وجود نشتی می تواند نشتی کوچک در سیستم خنک کننده باشد

که به سختی قابل مشاهده است. پیدا کردن نشت مایع خنک‌کننده بسیار سخت است زیرا اغلب در اتصالات یا اتصالات سیستم اتفاق می‌افتد.

نشتی ممکن است تا زمانی که مایع خنک کننده روی زمین جمع نشده باشد یا متوجه شوید که سطح مایع خنک کننده شما پایین است، نشتی آشکار نیست.

آیا مخزن خنک کننده باید همیشه پر باشد؟

مخزن مایع خنک کننده باید در خط کامل نگه داشته شود تا سیستم خنک کننده کافی داشته باشد. اگر سطح از خط کامل پایین آمد،

مایع خنک کننده بیشتری اضافه کنید تا به خط برسد. مخزن را بیش از حد پر نکنید زیرا می تواند منجر به مشکلاتی در سیستم خنک کننده شود.

بهتر است وقتی موتور سرد است مایع خنک کننده را اضافه کنید. این مورد از سوختن شما توسط مایع خنک کننده یا بخار داغ جلوگیری می کند.

همچنین وقتی موتور خاموش است، دیدن سطح مایع خنک کننده در رادیاتور آسان تر است.

به یاد داشته باشید که هرگز مایع خنک کننده را مستقیماً به خود موتور اضافه نکنید. اگر رادیاتور دارید، مایع خنک کننده را به رادیاتور اضافه کنید. اگر مخزن دارید، مایع خنک کننده را به مخزن اضافه کنید.

پس از افزودن مایع خنک کننده به موتور، مطمئن شوید که برای چند دقیقه کار می کند تا مایع خنک کننده به گردش درآید. انجام این کار به شناسایی هرگونه نشت احتمالی در سیستم کمک می کند.