گیربکس 6 سرعته و 5 سرعته دستی چیست؟

فهرست مطالب

گیربکس ۶ سرعته چیست؟

در دنیای خودرو، 6 سرعته به گیربکس با 6 دنده جلو اطلاق می شود. رایج‌ترین گیربکس‌های 6 سرعته، یونیت‌های دستی سنتی هستند که راننده هنگام تعویض دنده، کلاچ را با پای خود به حرکت در می‌آورد. در زمان‌های اخیر، گیربکس‌های 6 سرعته اتوماتیک و دستی ترتیبی روی خودروهای سواری نیز کار کرده‌اند.

 

گیربکس های شش سرعته دستی در اوایل دهه 1990 در خودروهای با عملکرد بالا مانند BMW 850i 1990 و فراری 456 1992 شروع به ظهور کردند. اولین گیربکس دستی 6 سرعته در سال 1967 آلفارومئو 33 استرادل معرفی شد.

گیربکس سه شفت نیز بسیار جمع و جور (طول 345 میلی متر) و سبک (وزن خشک 46 کیلوگرم) است و دارای تعدادی ویژگی خاص برای تعویض دنده های دلپذیر است. یک آهنربای یکپارچه روی شفت تعویض دنده توسط سنسور هال شناسایی می شود. موقعیت بیکار به این ترتیب مشخص می شود و عملکرد شروع/توقف را ممکن می سازد. سیگنال دنده عقب چراغ های دنده عقب را فعال می کند.

گسترش زیاد 6.7 باعث کاهش سرعت موتور می شود و در عین حال اطمینان حاصل می کند که هنگام حرکت با کلاس A و تریلر کاملاً باردار تا وزن ناخالص 3.4 تن، نیروی کششی کافی در دسترس است. کلاچ به صورت هیدرولیکی کار می کند و چرخ دنده ها از طریق کابل ها فعال می شوند.

میل بادامک بالای سر با دنده های سوم و چهارم و دنده عقب در حمام روغن کار نمی کنند. این امر گشتاور پسا را ​​کاهش می دهد، بنابراین تعویض دنده را به ویژه در دماهای پایین تسهیل می کند. همگام سازی سه مخروطی دو دنده اول به همین منظور انجام می شود، در حالی که چرخ دنده های زیر با همگام سازی دو مخروطی ارائه می شوند. چنگال‌های شیفت آلومینیوم ریخته‌گری شده با وزن بهینه شده بر روی یاتاقان‌های ضد اصطکاک روی میله‌های شیفت نصب می‌شوند تا نیروهای تعویض دنده را کاهش دهند.

گیربکس های 6 سرعته دستی

گیربکس دارای شش دنده جلو و یک دنده عقب است. تمام چرخ دنده های روی شفت اصلی ، به جز دنده عقب، دارای درگیری همزمان هستند.

به طور سنتی، واحدهای دستی شش سرعته برای خودروهای با عملکرد بالا در نظر گرفته شده است. این گیربکس‌ها نسبت‌های دنده نزدیک‌تری نسبت به یک واحد پنج سرعته دستی دارند که به راننده اجازه می‌دهد در محدوده دور موتور ایده‌آل باقی بماند.

همچنین، دنده ششم جلو اجازه می دهد بدون اینکه موتور کار سختی انجام دهد، در بزرگراه حرکت کنید. مزدا RX-8 یکی از بسیاری از خودروهایی است که از جعبه دنده شش سرعته دستی استفاده می کند. در زمان های اخیر، حتی برخی از خودروهای رایج مانند فورد فیوژن 2011، واحدهای دستی شش سرعته را ارائه کرده اند.

گیربکس های 6 سرعته اتوماتیک

چندین سال پیش، خودروسازان شروع به اضافه کردن دنده های اضافی به گیربکس های اتوماتیک خود کردند تا قدرت و مصرف سوخت را در سراسر محدوده دور در دقیقه حفظ کنند. گیربکس های اتوماتیک سنتی با یونیت های دستی تفاوت دارند زیرا در تعویض بین دنده ها به جای کلاچ از مبدل گشتاور استفاده می کنند. یکی از این واحدهای شش سرعته اتوماتیک، ساخته شده توسط ZF، در هیوندای جنسیس کوپه 2011 یافت می شود.

گیربکس های دستی 6 سرعته متوالی

نوع سوم یونیت شش سرعته گیربکس‌های اتوماتیک و دستی سنتی را با هم ترکیب می‌کند، به طوری که هنگام تعویض بین دنده‌ها از یک کلاچ یا دوکلاچه استفاده می‌کند اما راننده را ملزم به استفاده از پدال سوم نمی‌کند.

 

این گیربکس‌های دستی متوالی معمولاً از طریق شیفترهای پدال که روی فرمان نصب می‌شوند، جابه‌جا می‌شوند و علاوه بر این قابلیت کار در حالت تمام اتوماتیک را دارند. آنها در خودروهای لوکس در همه جا حضور دارند و به خودروهای رایج تری نیز راه پیدا می کنند.

گیربکس 5 سرعته چیست؟

 

چرخ دنده های ثابت و آزاد را می توان بر روی شفت ورودی یا خروجی یا هر دو نصب کرد. به عنوان مثال، یک گیربکس پنج سرعته ممکن است انتخابگرهای اول به دوم را روی میل جلو داشته باشد، اما انتخابگر سوم به چهارم و انتخابگر پنجم روی شفت اصلی.

این به این معنی است که وقتی خودرو متوقف شده و در حالت آرام در حالت خنثی است و کلاچ درگیر است و محور ورودی در حال چرخش است، جفت دنده های سوم، چهارم و پنجم نمی چرخند.

گیربکس دستی در تمام دنده های جلو برای عملکرد نرم هماهنگ شده است. دارای قفل است بنابراین نمی توانید مستقیماً از پنجم به معکوس تغییر مکان دهید. هنگام تعویض دنده به بالا یا پایین، مطمئن شوید که پدال کلاچ را تا انتها به سمت پایین فشار دهید، به دنده بعدی تغییر دهید و اجازه دهید پدال به تدریج بالا بیاید.

گیربکس 5 سرعته دستی

تا اواخر دهه 1970، اکثر گیربکس ها دارای سه یا چهار نسبت دنده جلو بودند، اگرچه گیربکس های پنج سرعته دستی گهگاه در خودروهای اسپرتی مانند فراری 166 اینتر 1966 و آلفارومئو 1900 سوپر اسپرینت 1953 استفاده می شد. گیربکس های پنج سرعته در طول دهه 1980 و همچنین استفاده از سنکرومش در همه دنده های جلو گسترش یافت.

گیربکس 5 سرعته اتوماتیک

یک گیربکس اتوماتیک 5 سرعته قابل تعویض ، سهولت استفاده توسط یک گیربکس اتوماتیک همراه با اسپرت بودن و افزایش مصرف سوخت ارائه شده توسط گیربکس دستی را فراهم می کند.

عمل

یک گیربکس اتوماتیک قابل تعویض از نظر مکانیکی یک گیربکس اتوماتیک با یک سیستم بازگردانی الکترونیکی است که امکان کنترل دنده راننده را فراهم می کند.

عملکرد

گیربکس های اتوماتیک قابل تعویض کلاچ به معنای گیربکس دستی ندارند. در عوض، آنها از مبدل گشتاور برای انتقال نیروی موتور به حرکت پیشروی از طریق چرخ ها استفاده می کنند.

انواع

اکثر اتومات های قابل تعویض، اتوماتیک معمولی هستند که دارای قابلیت تعویض الکترونیکی هستند. برخی از اتومات های قابل تعویض در واقع بر اساس اصول گیربکس دستی، با استفاده از کلاچ های مرطوب که به صورت الکترونیکی کنترل می شوند، ساخته شده اند.

کارایی

یک گیربکس اتوماتیک قابل تعویض اجازه می دهد تا عملکرد یک گیربکس اتوماتیک بهبود یابد. بسته به سبک رانندگی، راننده می تواند نقاط تعویض دنده را تغییر دهد تا مصرف سوخت بهتر یا عملکرد بهتری داشته باشد.

بینش تخصصی

گیربکس های اتوماتیک قابل تعویض بسیار قابل اعتماد هستند. با توجه به اینکه اکثر خودروهایی که این ویژگی را ارائه می دهند، داشتن یک گیربکس اتوماتیک 5 سرعته قابل تعویض در خودروی بعدی شما هزینه اضافی نخواهد داشت.

 

تفاوت بین گیربکس 5 سرعته و 6 سرعته دستی چیست؟

اگر به دنبال تفاوت بین گیربکس های 5 و 6 سرعته دستی هستید، احتمالاً تجربه ای در رانندگی دارید.

برای اولین بار، هنگام رانندگی با یک 6 سرعته، دنده بیشتری تغییر می دهید. دنده های خودروهای 6 سرعته کمی ظریف تر از 5 سرعته هستند. من متوجه شده ام که در ماشین 6 سرعته تمایل دارم از حالت اول (و دوم) خیلی سریع تر جابجا شوم.

 

با توجه به تجربه خودم و آنچه که در انجمن‌های مختلف خودرو جمع‌آوری کرده‌ام، تفاوت دیگر بین خودروهای 5 سرعته و 6 سرعته، زمانی است که شما در حال کروز هستید. اگر در بزرگراه باز هستید، به احتمال زیاد به سرعت 65 مایل در ساعت یا بیشتر خواهید رسید. اینجاست که دنده ششم شما به کار می آید. این در اصل یک اوردرایو است که به خودرو اجازه می دهد در دورهای کمتری کار کند و در مصرف سوخت صرفه جویی کند.