چری تیگو 9، پرچمدار لوکس چینی‌ها از راه رسید

فهرست مطالب

چری تیگو ۹ جدیدترین محصول کمپانی چری از سری تیگو است که به عنوان بزرگ ترین و لوکس ترین شاسی بلند این رده به بازار می‌آید. در این ویدئو مختصرا تریم داخلی این خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، سرانجام نخستین تصاویر رسمی از کابین تیگو ۹ پرو به‌عنوان لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین محصول چری منتشر شد.

پیش از این تصاویری از کابین تیگو ۹ پرو در جریان تست‌های این خودرو منتشر شده بود که ما نیز در مطلبی با عنوان چری تیگو ۹ پرو در خیابان‌ها رویت شد به آن پرداختیم اما اکنون نخستین تصاویر رسمی از داخل تیگو ۹ پرو با کیفیت بالا منتشر شده است که نشان‌دهنده لوکس‌ترین و جذاب‌ترین ترکیب ممکن در محصولات چری است.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، تیگو ۹ پرو در طیف محصولات چری، عنوان لوکس‌ترین مدل را در اختیار دارد و این مسئله در کابین آن به‌وضوح دیده می‌شود. همان‌طور که در تصاویر اولیه نیز مشخص بود، کابین تیگو ۹ پرو، از چرم دو رنگ پوشیده شده است و ترکیبی از چرم قهوه‌ای و سفید در بخش‌های مختلف آن دیده می‌شود. علاوه بر این، طرح برس خورده چوب نیز در بخش‌هایی از رودری‌ها و داشبورد وجود دارد. به این ترتیب کابین این خودرو توانسته لوکس‌ترین ترکیب ممکن را ایجاد کند و به‌علاوه فضای داخلی کابین نیز بسیار بزرگ دیده می‌شود.

یک کنسول وسط بزرگ در بین دو سرنشین جلو کشیده شده است و به دلیل تغییراتی در دنده و استفاده از دنده برقی، فضای زیر کنسول هم خالی است. در زمینه دنده برقی می‌توانید مطلب تعویض دنده برقی در محصولات فونیکس چیست را بخوانید. دو نمایشگر بزرگ در داشبورد نصب شده است و طراحی خروجی‌های هوای سیستم تهویه هم طرحی منحصر به‌فرد دارد که نزدیک به طرح محصولات مرسدس بنز است.

کنسول تیگو ۹ پرو

کنسول تیگو ۹ پرو

فناوری‌های کابین تیگو ۹ پرو

غیر از آپشن‌هایی که پیش‌بینی آن می‌رفت مانند صندلی‌های برقی، سقف پانوراما سیستم تهویه اتوماتیک مستقل و شارژر وایرلس و …، کابین تیگو ۹ پرو جذابیت‌های دیگری غیر از ظاهر نیز دارد. در کابین این خودرو مجموعه‌ای از فناوری‌ها به کار گرفته شده که بخشی از آن‌ها برای نخستین بار در محصولات چری نصب می‌شود.

دو نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی در کابین نصب شده است که یکی برای نشان‌دهنده‌ها و دیگری برای سیستم اطلاعاتی و سرگرمی خودرو است. به این ترتیب مجموع ابعاد این دو نمایشگر که به هم متصل هستند به ۲۴.۶ اینچ می‌رسد که یکی از بزرگ‌ترین ابعاد در خودروهای تولیدی در این کلاس است. نمایشگر مقابل راننده قابل تنظیم و شخصی‌سازی است و نمایشگر مرکزی هم علاوه بر ویژگی لمسی، از طریق مجموعه کنترل کوچکی بر روی کنسول وسط کنترل می‌شود. البته راننده تیگو ۹ پرو همچنان می‌تواند از ویژگی‌های سیستم فرمان صوتی برای کنترل بخش‌های مختلف خودرو استفاده کند و ممکن است اصلا نیازی به لمس صفحه یا استفاده از کنترل‌های روی کنسول نباشد.

نمای باز کابین تیگو ۹ پرو

نمای باز کابین تیگو ۹ پرو

چری تنظیمات سیستم تهویه را به نمایشگر مرکز منتقل کرده است و به این ترتیب نمایشگر مستقلی برای آن در نظر گرفته نشده تا به یکدست شدن طرح کابین کمک کند. به‌علاوه دگمه‌های فیزیکی داشبورد نیز حذف شده‌اند و تنها چند دگمه لمسی در کنسول برای ویژگی‌های اولیه در دسترس است.

دسته دنده تیگو ۹ پرو از کنسول وسط به پشت فرمان منتقل شده است. البته با توجه به تعویض دنده‌های برقی، این دسته دنده عملا یک اهرم کوچک است که داخل تیگو ۹ پرو را به هم نمی‌زند. مشابه این دسته دنده را قبلا در محصولات رده بالای مرسدس بنز دیده بودیم.

دسته دنده در کابین تیگو 9 پرو

دسته دنده در کابین تیگو ۹ پرو

چری تیگو ۹ پرو به‌عنوان لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین محصول چری، با طول ۴.۸ متر، ۱۰ سانتی‌متر از مدل‌های ۸ پرو کشیده‌تر است. موتور این خودرو نمونه‌ای ۲ لیتری است که با کمک توربو شارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت، می‌تواند حدود ۲۵۰ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، Tiggo 9 Pro در سال جاری میلادی به‌صورت رسمی رونمایی شده و فروش آن آغاز می‌شود.

شاسی بلند تیگو ۹ ، لقب بزرگ‌ترین و لاکچری‌ترین خودرو چری تا به امروز را کسب کرده است. این شاسی بلند مجلل قرار است با موتور توربو شارژ ۲ لیتری و قیمت ۲۳ هزار دلار روانه بازار شود. همچنین امکانات و آپشن‌های چری تیگو ۹ باعث می‌شود که حسابی در بازارهایی مثل ایران، طوفان به پا کند و حتی کره‌ای‌ها را به گوشه رینگ بیاندازد!

طراحی بدنه و ابعاد شاسی بلند Tiggo 9 مدل 2023

ماشین چینی Chery Tiggo 9

شاسی بلند چری تیگو ۹ در برابر نسل قبلی خود یعنی تیگو ۸، تقریبا ۱۰ سانتی متر بزرگ‌تر شده و اکنون طول آن به ۴۸۲۰ میلی متر می‌رسد. همچنین عرض و فاصله محوری آن هم افزایش یافته و برابر ۱۹۳۰ و ۲۸۲۰ میلی متر شده است؛ اما فاکتور ارتفاع بدون تغییر باقی مانده و هنوز ۱۶۹۹ میلی متر است. در جلو پنجره چری تیگو ۹ هنوز می‌توانید نشانه‌هایی از نسل‌های قبلی را پیدا کنید. این نشانه‌ها در چراغ‌های جلویی و فرم ذوذنقه‌ای هواکش‌های کاپوت به شدت نمایان هستند اما دی لایت‌ها و لیپ سپر، اصلا شبیه نسل‌های قبلی نیست.

همچنین طرح‌ رینگ‌های ۱۹ اینچی در شاسی بلند تیگو ۹ مدل ۲۰۲۳ هم به شدت تغییر کرده و نسبت به تیگو ۸، به شدت جذاب‌تر شده است.اگر کمی دقت کنید، یک خط جدید را هم بر روی گلگیر جلو می‌بینید که انگار به آینه‌های جانبی متصل شده. دستگیره‌های درب پاپ اوت هم برای اولین بار، با این خودرو به خانواده‌ چری آمده‌اند. از آنجایی که طول خودرو افزایش پیدا کرده، پس پنجره‌ی صندلی‌های ردیف سوم هم کمی بزرگ‌تر شده و فضای دید بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

ماشین چینی Chery Tiggo 9

نمای عقبی در چری تیگو ۹ بیشتر شبیه به رنجروور ولار است این قسمت در عین سادگی، سعی دارد تا اصالت برندهای بزرگ جهان را تقلید کند. در این قسمت از خطوط شکسته یا چراغ خطر سوم و دیفیوزر دو رنگ خبری نیست؛ اما فرم پیوسته‌ی چراغ‌ها و اسپویلر سقفی و سیستم اگزوز دو کاناله اینجا هستند تا یکی از زیباترین فرم‌های تیگو را خلق کنند.

اتاق و طراحی داشبورد شاسی بلند تیگو ۹ مدل ۲۰۲۳

ماشین چینی Chery Tiggo 9

بدون ذره‌ای اغراق باید گفت که داشبورد چری تیگو ۹ واقعا در لیگ دیگری قرار دارد. اهرم دنده در ماشین‌های چری، همیشه در وسط کنسول قرار داشت اما اینبار به پشت فرمان آمده است. همچنین بر روی کنسول وسطی می‌توانید موارد زیر را پیدا کنید:

  • دو جالیوانی
  • پد شارژر وایرلس و دو پورت شارژ USB C (دقیقا زیر کنسول)
  • موس کنترل سیستم مولتی مدیا
  • دکمه گرمکن صندلی
  • گرمکن شیشه جلو و عقب
  • دکمه انتخاب حالت حرکت

خودرو شاسی بلند چری تگو 9

همچنین نمایشگرهای دوال اسکرین با ابعاد ۱۲.۳ اینچ (مجموعا ۲۴.۶ اینچ) هم برای این خودرو در نظر گرفته شده، اند؛ البته نکته جالب اینجاست که پردازنده اصلی در نمایشگرها، یک چیپست کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ است که تمام دستورات را بدون کوچک‌ترین لگ اجرا می‌کند. همچنین دکمه استارت دقیقا پشت اهرم دنده قرار دارد و اگر به پشت فرمان D کات توجه کنید، سنسور تشخیص چهره راننده را هم پیدا خواهید کرد.

خودرو شاسی بلند چری تگو 9

بر روی فرمان هم کلید‌های تنظیم کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا قرار دارد و به علاوه می‌توانید قسمتی از کلاستر دیجیتال را هم با این دکمه‌ها کنترل کنید. دکمه‌های سیستم روشنایی و چراغ‌های جلو، به سبک خودروهای بنز، به سمت چپ فرمان و دقیقا رو به روی زانو منتقل شده‌اند و صندوق پران برقی و ترمز پارک برقی هم دقیقا در همین قسمت قرار دارند.

ماشین چینی Chery Tiggo 9

اهرم دنده به سبک خودروهای آمریکایی و در پشت فرمان تعبیه شده است.

از تریم جذاب و چرم‌های نسکافه‌ای رنگ در کابین و داشبورد شاسی بلند تیگو ۹ مدل ۲۰۲۳ که عبور کنیم، به روکش‌ درب‌ها می‌رسیم. دکمه‌های تنظیم صندلی برقی در این قسمت دیده می‌شوند. همچنین این دکمه‌ها به سبک خودروهای لوکس و لیموزینی، در کنار صندلی‌ها هم قرار گرفته‌اند تا سرنشین عقب هم بتواند آن‌ها را کنترل کند.

خودرو شاسی بلند چری تگو 9

دکمه‌های تنظیم صندلی‌های جلو، در کنار صندلی‌ها هم تعبیه شده است.

همچنین صندلی‌های ردیف دوم هم با دست قابل تنظیم هستند و به گرم‌کن مجهز شده‌اند. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع اختصاصی هم برای این قسمت تعبیه شده است. یکی دیگر از جذابیت‌های کابین چری تیگو 9 به سیستم نورپردازی پویای آن بازمی‌گردد. این سیستم تقریبا شبیه به نورپردازی کابین BMW است و از 255 رنگ مختلف با قابلیت PWM بهره می‌برد.

خودرو شاسی بلند چری تگو 9

اما دستگیره‌های درب چری تیگو ۹ کجا هستند؟ شما آن‌ها را پیدا نمی‌کنید چرا که اصلا دستیگره‌ای وجود ندارد! دستگیره‌های درب بیرون از نوع پاپ اوت هستند و کاملا با سطح بدنه، یکی می‌شوند. در داخل کابین هم یک دکمه بر روی روکش درب‌ها تعبیه شده که با فشار دادن آن‌، می‌توانید درب خودرو را باز کنید. اما اگر باتری تمام شده بود، باید به سراغ دکمه‌ای بروید که در پایین‌ترین قسمت درب و درست در کنار سیستم صوتی قرار دارد. یکی دیگر از جذابیت‌های کابین تیگو ۹، به استراحتگاه برقی پا برای سرنشین‌های جلو مربوط می‌شود. اسم یک شاسی بلند ۲۳ هزار دلاری را پیدا کنید که چنین قابلیتی را داشته باشد و سپس از ما جایزه بگیرید!

خودرو شاسی بلند چری تگو 9

همچنین سیستم صوتی سونی با 14 اسپیکر، 6 کیسه هوا و سانروف پانارومیک برقی و 62 اینچی و درگاه برق 220 ولت AC هم از دیگر جذابیت‌های کابین چری تیگو 9 به حساب می‌آیند.

نمره ایمنی و تست تصادف شاسی بلند Tiggo 9 مدل 2023

در مورد نمره‌ ایمنی چری تیگو 9 نمی‌توان نظر داد چرا که هنوز چیزی منتشر نشده است اما با توجه به فیلم تست تصادف چری تیگو 9 از همین الان با قاطعیت می‌گوییم که این خودرو از پس هر تست و آزمایشی برمی‌آید. در ادامه می‌توانید تست تصادف شاسی بلند Tiggo 9 را تماشا کنید.

مشخصات فنی و آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی در چری تیگو ۹

ماشین چینی Chery Tiggo 9

خودرو شاسی بلند چری تیگو ۹ در حال حاضر فقط با یک تریم راهی بازار شده که در زیر کاپوت این نسخه، یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ ۲ لیتری قرار دارد. این موتور توربو شارژ در بهترین روز خود می‌تواند ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته دو کلاچه، به تمام چرخ‌ها برساند. همچنین حداکثر سرعت چری تیگو ۹ تقریبا ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر (در حال ترکیبی)، فقط ۷.۷ لیتر است. البته این اعداد به نسخه تمام بنزینی مربوط می‌شوند و طبق برخی شایعات، چری تیگو ۹ هیبریدی هم در راه است!

خودرو شاسی بلند چری تگو 9

با توجه به نسل‌های قبلی، احتمالا چری تیگو ۹ پلاگین هیبریدی هم همین موتور ۲ لیتر توربو شارژ را با یک موتور الکتریکی جفت کند و توان خود را به ۳۲۰ اسب بخار برساند. این عدد در تیگو ۹ پرو پلاگین هیبریدی (که احتمالا با نام فونیکس به ایران بیاید)، شاید حتی از ۴۰۰ اسب بخار هم بیشتر شود و لقب قوی‌ترین ماشین چینی در ایران را کسب کند!

بدون شک باید اعتراف کنیم که داشبورد چری تیگو ۹ ، می‌تواند فصل جدیدی را در طراحی کابین خودروهای شاسی بلند این شرکت رقم بزند. شاید اکثر شما با امضای معروف بنز که بر روی داشبورد محصولات این شرکت آلمانی قرار دارد آشنا باشید؛ منظور ما، همان دریچه‌های سیستم تهویه هوا با طرح دایره‌ای شکل است. اکنون داشبورد چری تیگو ۹ هم قصد دارد تا راه بنز را تقلید کند؛ اما این بار با طرح مستطیل شکل!

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

بر روی داشبورد شاسی بلند چری تیگو ۹ می‌توانید ۵ عدد از دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع را پیدا کنید که با طرح مستطیل‌های تو در تو طراحی شده‌اند. دقیقا در بالای این دریچه‌ها، نمایشگرهای دوال اسکرین با ابعاد ۱۲.۳ اینچ (مجموعا ۲۴.۶ اینچ) قرار دارند که تقریبا نیمی از فضای داشبورد را اشغال کرده‌اند. همچنین اگر کمی دقت کنید، می‌توانید نمایشگر هدآپ دیسپلی را هم دقیقا در پشت فرمان ببینید.

داشبورد چری تیگو 9

تا این لحظه ما فکر می‌کردیم که اهرم دنده‌ چری تیگو ۹ از نوع موس (موشواره‌ای) است و دقیقا در کنسول وسطی قرار دارد اما تصاویر رسمی که داشبورد چری تیگو ۹ را به تصویر می‌کشند، حرف دیگری دارند. اهرم دنده در چری تیگو ۹ به سبک و سیاق خودروهای آمریکایی، دقیقا در پشت فرمان نصب شده! دکمه استارت و استاپ هم در پشت اهرم دیده می‌شود و همچنین فرمان چری تیگو ۹ میزبان دکمه‌های کروز کنترل و تنظیم سیستم صوتی هم هست.

داشبورد چری تیگو 9

از سیستم نورپردازی داینامیک (با ۶۴ رنگ) در اتاق چری تیگو ۹ که بگذریم، به تریم جذاب این شاسی بلند چینی می‌رسیم. تمام داشبورد با تریم طرح چوب و تودوزی چرم ساخته شده است و این تودوزی جذاب، به فرمان و قسمتی از ستون‌های کابین هم سرایت کرده. همچنین تریم صندلی‌ها هم از چرم مصنوعی است که خریداران می‌توانند به سلیقه خود، دریایی از رنگ‌های مختلف را انتخاب کنند. انحنا و موج داشبورد هم از مواردی است که نمی‌توان چشم خود را بر روی آن ببندیم.

داشبورد چری تیگو 9

کنسول وسطی در چری تیگو ۹ میزبان دکمه‌های گرم کن صندلی و شیشه‌های جلو و عقب است و اگر کمی دقت کنید، می‌توانید کنترلر چرخان را هم بر روی آن ببینید. این کنترلر دایره‌ای شکل، وظیفه انتخاب حالت رانندگی را بر عهده دارد. همچنین کلید‌های اتوهلد و موس مولتی مدیا هم در کنسول چری تیگو ۹ دیده می‌شود و  جالیوانی و شارژر وایرلس هم درست در این قسمت قرار دارد. به علاوه فضای خالی در زیر کنسول هم دو پورت USB C و درگاه برق 12 ولت DC را در خود جای داده.

داشبورد چری تیگو 9

سنسور نور و باران به همراه جا عینکی و دکمه‌های چراغ نقشه خوان و چراغ کابین هم درست در بالای سر راننده قرار می‌گیرد و در عکس بالا، می‌توانید ابعاد بزرگ و جذاب سانروف پانارومیک را تماشا کنید. دکمه‌های تنظیم صندلی‌های برقی هم به مانند اکثر خودروهای دنیا، بر روی درب نصب شده‌اند.

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

ردیف دوم صندلی‌های چری تیگو 9 هم به جز دو جالیوانی، دریچه‌های تهویه هوای اختصاصی و پورت شارژ USB C چیز دیگری برای نمایش ندارد. متاسفانه تا این لحظه هیچ عکسی از صندلی‌های ردیف سوم منتشر نشده اما حدس می‌زنیم که این قسمت، امکانات خاصی هم نداشته باشد.

مشخصات فنی ، قیمت و احتمال واردات تیگو ۹ مدیران خودرو به ایران

داشبورد چری تیگو 9

شک نداریم که شاسی بلند چری تیگو ۹، به زودی لقب لاکچری‌ ترین عضو خانواده‌ تیگو را کسب می‌کند. این خودرو چینی علاوه بر تجمل، از پیشرانه‌ قابل اعتمادی هم بهره می‌برد. در زیر کاپوت چری تیگو ۹ یک موتور ۴ سیلندر توربو شارژ ۲ لیتری با توان ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد که توسط یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته (و احتمالا دو کلاچه) به هر چهار چرخ متصل شده است.

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

این پیشرانه ۲ لیتر توربو شارژ در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۷.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند و در بهترین حالت خود می‌تواند سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت را به راننده هدیه دهد. بد نیست اشاره کنیم که موتور چری تیگو ۸ پرو با حجم ۱.۶ لیتر، فقط ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور داشت و از گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته بهره می‌برد.

داشبورد چری تیگو 9

ابعاد شاسی بلند چری تیگو ۹ هم کمی از تیگو ۸ پرو بزرگ‌تر است و شامل ۴۸۲۰ میلی متر طول، ۱۹۳۰ میلی متر عرض و ۱۶۹۹ میلی متر ارتفاع می‌شود. همچنین فاصله محورهای این خودرو به ۲۸۲۰ میلی متر می‌رسد و فقط فضای بزرگ کابین را تصور کنید! در ادامه به لیست آپشن‌ ها و امکانات چری تیگو ۹ می‌رسیم که احتمالا در نسخه وارداتی به ایران، خیلی از آن‌ها حضور نداشته باشند:

  • کروز کنترل اتوماتیک
  • نمایشگر دوال اسکرین ۱۲.۳ اینچی
  • استارت کی لس و سیستم ورود بدون کلید به کابین
  • نورپردازی داینامیک در کابین با ۶۴ رنگ
  • فرمان D کات اسپرت
  • شارژر وایرلس به همراه پورت USB C
  • سانروف پانارومیک برقی
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی
  • رادار نقطه کور
  • دوربین دنده عقب و سنسور پارک
  • صندوق پران برقی
  • چراغ‌های ال ای دی
  • دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی به همراه اتوهلد
  • سیستم پایش باد لاستیک‌ها
  • هشدار خروج از بین خطوط

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

در انتهای کار به قیمت شاسی بلند چری تیگو ۹ می‌رسیم که قرار است در تریم پایه با برچسب ۲۴ هزار دلار روانه بازار شود. در صورتی که واردات چری تیگو ۹ ، توسط مدیران خودرو به ایران صورت بگیرد، این شاسی بلند می‌تواند لقب لاکچری و مجلل‌ ترین ماشین چینی در ایران را کسب کند.