همه چیز درباره چری تیگو ۹

فهرست مطالب

اولین شاسی بلند فول سایز چری

کارموند: تیگو 9 در فضای کابین شباهت هایی با چری اومادا 5 و نسخه فیس لیفت تیگو 7 پرو دارد که مجموع این ها بویژه کنترل پنل سیستم تهویه جزئیاتی از کابین آئودی را نیز بازخوانی می کند. تیگو 9  محصولی در مجموعه  چری  است که به عنوان اولین شاسی بلند  فول سایز  با ظرفیت 7 سرنشین این برند دارای اهمیت است. از منظر ابعاد تیگو 9 حدود 100 میلیمتر از  تیگو 8 پرو  بزرگ تر است. چری برنامه های ویژه ای برای عرضه تیگو 9 پرو در افریقای جنوبی دارد. ترکیب طراحی خارجی و داخلی خودرو را نیز باید الهام گرفته از درشت اندام های آمریکایی و آلمانی بدانیم که سهم مدل آمریکایی در نمای خارجی بیشتر و در مقابل روح آلمانی کابین نیز بیشتر احساس می شود.

البته قسمت جلوپنجره نیز از خودروهای  مرسدس-آ ام گ  نمونه برداری شده است. تیگو 9  از منظر ابعاد برابر با 4820 میلیمتر در طول، 1930 میلیمتر در عرض و 1699 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورها نیز عدد 2820 میلیمتر را نشان می دهد. چری برای  تیگو 9  از پیشرانه بروزرسانی شده 2 لیتری T-GDI توربوشارژ استفاده کرده که حدود 260 اسب بخار خروجی و 390 نیوتن متر گشتاور دارد. این مجموعه با جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه یا 8 سرعته اتوماتیک(دقیق مشخص نیست کدام مدل جعبه دنده نهایی خواهد بود و یا شاید در حالت آپشن ارائه شوند) هماهنگ می شود که با محور جلو در ارتباط است.

شاسی بلند پرچمدار چری

در نمای جلوی این شاسی بلند پرچمدار چری نیز شاهد یک جلوپنجره بزرگ چند ضلعی هستیم که درون آن نوارهای کرومی عمودی و لوگوی درخشان چری خودنمایی می‌کنند. ترکیب جلوپنجره با چراغ‌های LED و دی‌لایت‌های باریک، نمای جذابی را در این بخش به‌وجود آورده است.

چری به دلایل خاصی از معرفی تیگو ۹ در نمایشگاه خودروی گوانژو خودداری کرده. تصاویر رسمی منتشر شده تنها خصوصیات بدنه و ظاهر بیرونی آن را نشان می‌دهد. فضای داخلی کابین آن به طرز ماهرانه‌ای در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و اجازه عکاسی از آن داده نشده.

چری تیگو 9 - Chery Tiggo 9

مشخصات چری تیگو ۹

چری تیگو ۹ در دو نسخه ۵ و ۷ نفره تولید می‌شود. همچنین طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۴۸۲۰، ۱۹۳۰ و ۱۶۹۹ میلیمتر است. فاصله محوری ۲۸۲۰ میلیمتری این خودرو فضای زیادی برای سرنشینان ردیف سوم ایجاد می‌کند.

طبق اطلاعات منتشر شده این خودرو با دو سیستم تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل تمام چرخ محرک عرضه خواهد شد. موتور ۲ لیتری و گیربکس هفت سرعته خودکار از دیگر ویژگی‌های تیگو ۹ است که به احتمال زیاد طرفداران خاصی پیدا خواهد کرد. چری می‌گوید این مدل در آینده با جعبه دنده هشت سرعته خودکار هم به بازار می‌آید.

چری برای بدست آوردن سهم بیشتر بازار و رقابت با دیگران، قصد دارد نسخه پلاگین هیبریدی تیگو ۹ را هم تولید کند. این مدل در آینده به عنوان مکمل نسخه کنونی عرضه می‌شود و محدوده پیمایش آن حدود ۱۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. همچنین می‌تواند در سیکل ترکیبی ۲۰۰ کیلومتر را با پیشرانه برقی طی کند.

چری تیگو 9 - Chery Tiggo 9

تکنولوژی خودران تیگو ۹

سیستم رانندگی هوشمند یکی از ویژگی‌های جذاب تیگو ۹ محسوب می‌شود. این سیستم از ۱۷ رادار، ۶ دوربین و چراغ‌های ماتریسی تطبیق پذیر در جلوی خودرو بهره می‌برد که مثل یک چشم تیزبین هوشمند است. چری تیگو ۹ در بحث تجهیزات ایمنی از ۱۰ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بهره می‌برد. طبق اطلاعات درز کرده، داخل کابین یک نمایشگر منحنی فوق عریض ۲۴.۶ اینچی و نمایشگر HUD واقعیت افزوده روی شیشه جلو وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های این کراس اوور بزرگ می‌توان به سیستم تشخیص مالک Super ID اشاره کرد. تیگو 9 از نورپردازی داخلی ۲۵۵ میلیون رنگ بهره می‌برد تا نسبت به سایر محصولات چری کابین لوکس‌تری داشته باشد.

باتوجه به فعالیت‌های مدیران خودرو و معرفی محصولات جدید چری در ایران، امکان دارد که پس از معرفی و عرضه چری تیگو ۹ در بازار چین شاهد حضور این کراس اوور پرچمدار در جاده‌های کشورمان باشیم.

موتور بنزینی ۴ سیلندر

تیگو ۹ از یک موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با ۲۵۴ اسب بخار را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها (تمام چرخ‌ها در نسخه فول آپشن) منتقل می‌شود. حداکثر سرعت این شاسی بلند پرچمدار چری نیز ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. باید دید آیا این محصول توسط شرکت‌های ایرانی به کشور وارد خواهد شد یا نه!

چری تیگو ۹ در سطح بالاتری از تیگو ۸ جای داشته و طبق پلتفرم M3X توسعه پیدا کرده است. حروفی که برای این پلتفرم در نظر گرفته شده نیز دارای مفاهیم خاصی هستند؛ چراکه حرف M برگرفته از Mars یا مریخ بوده که از روحیه اکتشافی مداوم حکایت دارد. عدد 3 نیز روی سه ویژگی اصلی این پلتفرم شامل انعطاف‌پذیری، قدرت و حداکثر هوشمندی تاکید می‌کند. حرف X هم به امکانات بی‌نهایت آن اشاره دارد. ضمن این‌که چری مدعی است:

پلتفرم M3X برای ساخت خودروهای شاسی بلند، سدان و چندمنظوره، یک پلتفرم بسیار مناسب بوده و می‌توان روی آن موتورهای PHEV، ICE و REEV را نیز نصب کرد.

طراحی جذاب و به‌روز

طول چری تیگو ۹ حدود ۴۸۲۰ میلی‌متر، عرض آن ۱۹۳۰ میلی‌متر، ارتفاع آن ۱۶۹۹ میلی‌متر و فاصله بین محوری آن نیز ۲.۸۳ میلی‌متر اعلام شده است. به‌طور کلی چری تیگو ۹ از طراحی جذاب و به‌روزی بهره می‌برد و مواردی چون سقف شناور، ستون‌های مشکی، خط کناری بالا و برجسته، رینگ‌های آلیاژی ۱۹ یا ۲۰ اینچی، اسپویلر عقب، سانروف پانورامیک و دستگیره‌های پاپ‌آپ به‌عنوان ویژگی‌های برجسته طراحی این خودرو محسوب می‌شوند.

تیگو 9؛ اولین شاسی بلند فول سایز چری در راه بازار است (+عکس)

البته برخی منابع خبری چین به احتمال استفاده از تپنده 1.6 لیتری توربوشارژ نیز اشاره داشته اند که هنوز مشخص نیست که پیشرانه اصلی خواهد بود یا یک تریم انتخابی پیش روی مشتریان. رینگ های  آلومینیومی استاندارد در اندازه 20 اینچی انتخاب شده اند. برخی از بازارهای خاص میزبان تریم پلاگین هیبرید و همچنین سامانه تمام چرخ محرک در تیگو 9 پرو خواهند بود. متوسط مصرف پیشرانه 2 لیتری برابر با 7.7 لیتر برای 100 کیلومتر رانندگی محاسبه شده است. نمایشگرهای دیجیتال اطلاعات کیلومتر و تنظیمات سیستم سرگرمی نیز در قابی یکپارچه قرار دارند. فرمان 3 پره با جزئیات کرومی و اسکای روف الکتریکی از دیگر ویژگی های کابین هستند. این خودرو احتمالا در سه ماهه نخست سال 2023 در بازار چین عرضه می شود برچسب قیمتی تریم پایه حدود 30 هزار دلار خواهد بود.

254 اسب بخار قدرت برای کراس‌اووری با سایز لندکروزر

 

طراحی ظاهری ساده اما به‌روز

چری تیگو 9 با رنگ دوگانه تولید می‌شود. فارغ از رنگ اصلی بدنه، ستون‌های این خودرو دارای رنگ مشکی هستند. در نگاه نخست، این جلوپنجره بسیار حجیم است که جلب‌توجه می‌کند. چراغ‌های اصلی همانند خیلی از مدل‌های روز قاب باریک و کشیده‌ای دارند.

اکثر پنل‌های بدنه چری تیگو 9 صاف و یکدست هستند و خبری از خطوط تیز یا حجم‌پردازی‌های اغراق‌آمیز در آن‌ها نیست. این شاسی‌بلند تنومند روی رینگ‌های 20 اینچی حرکت می‌کند و دستگیره‌های درها ساختاری کشویی دارند. خطوط نرم روی‌ گلگیرها و درها و خطی که از چراغ‌های جلو شروع و به چراغ‌های عقب ختم می‌شود، دیگر المان‌های قابل‌ذکر در نمای جانبی هستند.

نمای جانبی

در نمای عقب هم با طراحی ساده اما مدرنی روبه‌رو هستیم. چراغ‌های موجود در این بخش از طریق یک نوار به‌هم متصل شده‌اند. نام چری روی این نوار نقش بسته است. در زیر این نوار هم یک قطعه کرومی وجود دارد که بر لوکس‌بودن تیگو 9 تأکید می‌کند. سپر فرم نسبتاً ساده‌ای دارد و میزبان دو خروجی اگزوز در طرفین است. در این نما باید به اسپویلر انتهای سقف نیز اشاره کنیم.

نمای عقب

چری تیگو 9 در دو نسخه 5 و 7 نفره تولید می‌شود. در نسخه 7‌نفره چینش صندلی‌ها به‌شکل 2/2/3 است. مدلی که تصاویر آن در این مطلب استفاده شده، ظرفیت حمل 5 سرنشین را دارد. ابعاد این شاسی‌بلند فول‌سایز برابر با 4820/1930/1699 میلی‌متر است؛ فاصله محوری آن نیز به 2820 میلی‌متر می‌رسد.

همان‌طور که قابل حدس است، چری تیگو 9 در رده‌ای بالاتر از تیگو 8 قرار می‌گیرد. ازاین‌رو باید آن را پرچمدار جدید چری خطاب کنیم. برای مقایسه، بد نیست بدانید بزرگ‌ترین عضو سری تیگو 8 طولی برابر با 4745 میلی‌متر دارد و فاصله محوری آن 2710 میلی‌متر است.

کابینی پیشرفته با الگوبرداری از مدل‌های لوکس دنیا

همانند نمای بیرونی، چری تیگو 9 در داخل کابین نیز از طراحی مدرن و به‌روزی برخوردار است. در پشت فرمان این شاسی‌بلند جدید یک پنل عریض وجود دارد. این پنل دو نمایشگر 12.3 اینچی منحنی را در خود جای داده است. هر دوی این نمایشگرها اندکی به‌سمت راننده زاویه دارند تا دید بهتری را فراهم کنند. چری وظیفه پردازش‌های سیستم اینفوتینمنت و سایر سیستم‌های دیجیتال تیگو 9 را به تراشه کوالکام اسنپدراگون 8155 محول کرده است. ناگفته نماند سیستم اینفوتینمنت این خودرو به‌طور پیش‌فرض چند اپلیکیشن محبوب چینی را دارد. این سیستم به فروشگاه اختصاصی چری متصل است و رانندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های بیشتری را دانلود و نصب کنند.

چری تیگو 9

کنسول میانی چری تیگو 9 فاقد اهرم انتخاب وضعیت گیربکس است؛ چرا که این قطعه مثل برخی از خودروهای آمریکایی قدیمی روی ستون فرمان قرار دارد. این سبک از طراحی در محصولات اخیر چری رواج پیدا کرده است. اگر شما هم با مشاهده فرم کلی طراحی داخلی و مخصوصاً دریچه‌های سیستم تهویه به یاد مرسدس بنز GLS می‌افتید، باید بگوییم که تنها نیستید! ضمن اینکه دکمه استارت هم محصولات بنتلی را در ذهن تداعی می‌کند.

چری تیگو 9

چری تیگو 9 و امکانات انبوه

محصول جدید چری از امکانات زیادی بهره‌مند است. کنسول میانی این شاسی‌بلند پرچمدار دو پد مخصوص برای شارژ بی‌سیم تلفن همراه دارد. این کنسول میزبان چند دکمه دیگر برای انتخاب حالت رانندگی و تنظیم بلندی صدای سیستم صوتی است. علاوه بر این‌ها، باید گفت کنسول میانی چری تیگو 9 یک محفظه بزرگ، پورت‌های USB-B و USB-C و یک سوکت 220V دارد.

چری تیگو 9
گیربکس از طریق پدال‌های پشت فرمان قابل کنترل است

سیستم صوتی چری تیگو 9 ساخت شرکت معروف سونی است و 14 اسپیکر دارد. بنابراین علاقه‌مندان موسیقی می‌توانند از گوش‌دادن به ترانه‌های دلخواه خود نهایت لذت را ببرند. سیستم نورپردازی داخلی با امکان نمایش 255 رنگ متنوع دیگر قابلیت جذاب تیگو 9 در فضای داخلی است.

چری تیگو 9

مشخصات فنی چری تیگو 9

نیروبخش چری تیگو 9 یک موتور 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر است. این موتور توانایی تولید 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی این موتور از طریق گیربکس 8‌سرعته خودکار به‌سمت هر چهار چرخ ارسال می‌شود. چری تیگو 9 قادر است به نهایت سرعت 205 کیلومتر بر ساعت دست یابد و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن 7.7 لیتر بر هر 100 کیلومتر اعلام شده است. تیگو9 قرار است که در دو مدل پنج و هفت نفره عرضه شود و این نسخه که در تصاویر دیده می شود، مدل 5 نفره است. چری تیگو 9 در مدل هفت نفره دارای چیدمان صندلی 2/2/3  بوده و یک اسیووی بزرگ محسوب می شود و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4820، 1930 و 1699 میلی مترداشته و فاصله بین دو محور آن 2820 میلی متر اعلام شده است.

سرعت 205 کیلومتر بر ساعت

چری تیگو 9 قادر است به نهایت سرعت 205 کیلومتر بر ساعت دست یابد و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن 7.7 لیتر بر هر 100 کیلومتر اعلام شده است. تیگو9 قرار است که در دو مدل پنج و هفت نفره عرضه شود و این نسخه که در تصاویر دیده می شود، مدل 5 نفره است. چری تیگو 9 در مدل هفت نفره دارای چیدمان صندلی 2/2/3  بوده و یک اسیووی بزرگ محسوب می شود و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4820، 1930 و 1699 میلی مترداشته و فاصله بین دو محور آن 2820 میلی متر اعلام شده است.

چری تیگو9 یک پله نسبت به تیگو 8 پرو مکس جایگاه بالاتری دارد و اکنون پرچمدار شاسی بلندهای این برند در خانواده تیگو محسوب می شود.  تا پیش از این، تیگو 8 پرو مکس بزرگترین اسیووی چری محسوب می شد که طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4745، 1860 و 1745 میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن 2710 میلی متر است. بدین ترتیب تیگو 9 به مراتب بزرگتر است.

چری تیگو 9

چری می‌گوید تیگو 9 می‌تواند نهایت سرعت 205 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. این کمپانی چینی میزان مصرف سوخت آورده جدید خود را 7.7 لیتر اعلام کرده است. براساس برنامه‌ریزی‌ها، در آینده نسخه هیبریدی شارژی تیگو 9 نیز عرضه خواهد شد. این نسخه شتابی برابر با 4.5 ثانیه خواهد داشت و با باک و شارژ کامل راننده قادر خواهد بود تا 1300 کیلومتر مسافت را طی کند؛ البته طبق استاندارد چینی CLTC!

چری تیگو 9

تیگو 9 ماه آینده در هفته‌های آتی و در نمایشگاه خودروی شانگهای رسماً رونمایی و از ماه می وارد بازار چین خواهد شد. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، قیمت این خودروی پرچمدار معادل 23 هزار دلار یا چیزی در حدود 1.3 میلیارد تومان است.

چری تیگو 9

در فضای کابین شباهت هایی با چری  اومادا 5  و نسخه فیس لیفت  تیگو 7 پرو  مشاهده می شود که مجموع این ها بویژه کنترل پنل سیستم تهویه جزئیاتی از کابین  آئودی  را نیز بازخوانی می کند.

چری تیگو 9 دارای کابینی دیجیتالی و بسیار مینیمال و با کیفیت است. روی داشبورد دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی داخل یک قاب خمیده قرار دارند که دید راننده نسبت به آن بهبود پیدا کرده است. کنسول میانی طراحی بسیار شیک و مدرنی دارد و یک پد شارژ بدون سیم تلفن همراه با فضای کافی برای قرار دادن دو موبایل، کلید انتخاب مد رانندگی، کلید تنظیم صدای سیستم صوتی و … در این قسمت تعبیه شده است. در زیر کنسول میانی نیز یک فضای بزرگ برای قرار دادن اشیا و وسایل تعبیه شده و یک پورت USB تایپ B و تایپ C در این قسمت دیده می شود.

چری تیگو 9 در کنسول میانی فاقد شیفتر دنده است. به عبارت دیگر شیفتر دنده این خودرو روی ستون فرمان واقع شده است که این سبک طراحی را در برخی دیگر از خودروهای جدید چینی اعم از بنزینی و برقی مشاهده کرده ایم. کلید استارت و استاپ پیشرانه نیز مشابه با تیگو 8 پرو مکس بوده که بی شباهت به بنتلی نیست. دریچه های سیستم تهویه نیز حالتی مستطیلی شکل دارند و تریم فلزی سیلور آنها جذابیت کابین را بیشتر کرده اند.

تصاویر داشبورد و کابین چری تیگو ۹ 

چری تیگو 9 جدیدترین شاسی بلند فول سایز چینی است که بالاخره می‌توانیم به داشبورد و کابین فوق العاده زیبای آن نگاهی بیندازیم. در ادامه با تصاویر و امکانات اتاق Chery Tiggo 9 همراه می‌شویم. با گذشت زمان، به رونمایی نهایی از شاسی بلند چری تیگو ۹ نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. همین چند روز قبل بود که چری تیگو ۹ برای اولین بار به خیابان آمد و به فاصله چند روز از انتشار این خبر، تصاویر کابین و داشبورد چری تیگو ۹ برای اولین بار به صورت رسمی منتشر شدند. در ویدیو زیر با تست‌های زمستانی چری تیگو ۹ در دمای -۳۰ درجه سانتی گراد همراه می‌شویم و سپس به سراغ ادامه کار می‌رویم.

کابین و داشبورد جذاب چری تیگو ۹ در تصاویر رسمی

بدون شک باید اعتراف کنیم که داشبورد چری تیگو ۹ ، می‌تواند فصل جدیدی را در طراحی کابین خودروهای شاسی بلند این شرکت رقم بزند. شاید اکثر شما با امضای معروف بنز که بر روی داشبورد محصولات این شرکت آلمانی قرار دارد آشنا باشید؛ منظور ما، همان دریچه‌های سیستم تهویه هوا با طرح دایره‌ای شکل است. اکنون داشبورد چری تیگو ۹ هم قصد دارد تا راه بنز را تقلید کند؛ اما این بار با طرح مستطیل شکل!

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

بر روی داشبورد شاسی بلند چری تیگو ۹ می‌توانید ۵ عدد از دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع را پیدا کنید که با طرح مستطیل‌های تو در تو طراحی شده‌اند. دقیقا در بالای این دریچه‌ها، نمایشگرهای دوال اسکرین با ابعاد ۱۲.۳ اینچ (مجموعا ۲۴.۶ اینچ) قرار دارند که تقریبا نیمی از فضای داشبورد را اشغال کرده‌اند. همچنین اگر کمی دقت کنید، می‌توانید نمایشگر هدآپ دیسپلی را هم دقیقا در پشت فرمان ببینید.

چری تیگو 9 صندلی های بسیار لاکچری و راحتی دارد و که فضای کابین را بسیار لوکس و پریمیوم جلوه می دهند. تریم داشبورد و درب ها بسیار زیبا بوده و چری در این قسمت ها نورپردازی هم اجرا کرده است. البته رودری های چری تیگو 9 مقداری شلوغ به نظر می رسند و خطوط مختلفی در رنگ های متنوع روی آن دیده می شود. چری تیگو 9 در نسخه 5 نفره هم فضای پا به مراتب بیشتری در ردیف دوم دارد و هم اینکه فضای بار بسیار زیادی در پشت صندلی های ردیف دوم ارائه می دهد.

نمایشگاه شانگهای 2023

چری تیگو 9 قرار است که در نمایشگاه شانگهای 2023 در ماه آپریل رونمایی شود و قرار است در ماه می به بازار چین عرضه شود. قیمت پایه چری تیگو 9 حدود 24 هزار و 760 دلار بوده که برای خودرویی با این مشخصات بسیار مناسب است.

داشبورد چری تیگو 9

تا این لحظه ما فکر می‌کردیم که اهرم دنده‌ چری تیگو ۹ از نوع موس (موشواره‌ای) است و دقیقا در کنسول وسطی قرار دارد اما تصاویر رسمی که داشبورد چری تیگو ۹ را به تصویر می‌کشند، حرف دیگری دارند. اهرم دنده در چری تیگو ۹ به سبک و سیاق خودروهای آمریکایی، دقیقا در پشت فرمان نصب شده! دکمه استارت و استاپ هم در پشت اهرم دیده می‌شود و همچنین فرمان چری تیگو ۹ میزبان دکمه‌های کروز کنترل و تنظیم سیستم صوتی هم هست.

داشبورد چری تیگو 9

نورپردازی داینامیک

از سیستم نورپردازی داینامیک (با ۶۴ رنگ) در اتاق چری تیگو ۹ که بگذریم، به تریم جذاب این شاسی بلند چینی می‌رسیم. تمام داشبورد با تریم طرح چوب و تودوزی چرم ساخته شده است و این تودوزی جذاب، به فرمان و قسمتی از ستون‌های کابین هم سرایت کرده. همچنین تریم صندلی‌ها هم از چرم مصنوعی است که خریداران می‌توانند به سلیقه خود، دریایی از رنگ‌های مختلف را انتخاب کنند. انحنا و موج داشبورد هم از مواردی است که نمی‌توان چشم خود را بر روی آن ببندیم.

داشبورد چری تیگو 9

کنسول وسطی در چری تیگو ۹ میزبان دکمه‌های گرم کن صندلی و شیشه‌های جلو و عقب است و اگر کمی دقت کنید، می‌توانید کنترلر چرخان را هم بر روی آن ببینید. این کنترلر دایره‌ای شکل، وظیفه انتخاب حالت رانندگی را بر عهده دارد. همچنین کلید‌های اتوهلد و موس مولتی مدیا هم در کنسول چری تیگو ۹ دیده می‌شود و  جالیوانی و شارژر وایرلس هم درست در این قسمت قرار دارد. به علاوه فضای خالی در زیر کنسول هم دو پورت USB C و درگاه برق 12 ولت DC را در خود جای داده.

داشبورد چری تیگو 9

سنسور نور و باران به همراه جا عینکی و دکمه‌های چراغ نقشه خوان و چراغ کابین هم درست در بالای سر راننده قرار می‌گیرد و در عکس بالا، می‌توانید ابعاد بزرگ و جذاب سانروف پانارومیک را تماشا کنید. دکمه‌های تنظیم صندلی‌های برقی هم به مانند اکثر خودروهای دنیا، بر روی درب نصب شده‌اند.

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

ردیف دوم صندلی‌های چری تیگو 9 هم به جز دو جالیوانی، دریچه‌های تهویه هوای اختصاصی و پورت شارژ USB C چیز دیگری برای نمایش ندارد. متاسفانه تا این لحظه هیچ عکسی از صندلی‌های ردیف سوم منتشر نشده اما حدس می‌زنیم که این قسمت، امکانات خاصی هم نداشته باشد.

مشخصات فنی ، قیمت و احتمال واردات تیگو ۹ مدیران خودرو به ایران

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

شک نداریم که شاسی بلند چری تیگو ۹، به زودی لقب لاکچری‌ ترین عضو خانواده‌ تیگو را کسب می‌کند. این خودرو چینی علاوه بر تجمل، از پیشرانه‌ قابل اعتمادی هم بهره می‌برد. در زیر کاپوت چری تیگو ۹ یک موتور ۴ سیلندر توربو شارژ ۲ لیتری با توان ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد که توسط یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته (و احتمالا دو کلاچه) به هر چهار چرخ متصل شده است.

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

این پیشرانه ۲ لیتر توربو شارژ در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۷.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند و در بهترین حالت خود می‌تواند سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت را به راننده هدیه دهد. بد نیست اشاره کنیم که موتور چری تیگو ۸ پرو با حجم ۱.۶ لیتر، فقط ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور داشت و از گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته بهره می‌برد.

داشبورد چری تیگو 9

ابعاد شاسی بلند چری تیگو ۹ هم کمی از تیگو ۸ پرو بزرگ‌تر است

که شامل ۴۸۲۰ میلی متر طول، ۱۹۳۰ میلی متر عرض و ۱۶۹۹ میلی متر ارتفاع می‌شود. همچنین فاصله محورهای این خودرو به ۲۸۲۰ میلی متر می‌رسد و فقط فضای بزرگ کابین را تصور کنید!

  • کروز کنترل اتوماتیک
  • نمایشگر دوال اسکرین ۱۲.۳ اینچی
  • استارت کی لس و سیستم ورود بدون کلید به کابین
  • نورپردازی داینامیک در کابین با ۶۴ رنگ
  • فرمان D کات اسپرت
  • شارژر وایرلس به همراه پورت USB C
  • سانروف پانارومیک برقی
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی
  • رادار نقطه کور
  • دوربین دنده عقب و سنسور پارک
  • صندوق پران برقی
  • چراغ‌های ال ای دی
  • دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی به همراه اتوهلد
  • سیستم پایش باد لاستیک‌ها
  • هشدار خروج از بین خطوط

کابین و اتاق تیگو 9 مدیران خودرو

در انتهای کار به قیمت شاسی بلند چری تیگو ۹ می‌رسیم که قرار است در تریم پایه با برچسب ۲۴ هزار دلار روانه بازار شود. در صورتی که واردات چری تیگو ۹ ، توسط مدیران خودرو به ایران صورت بگیرد، این شاسی بلند می‌تواند لقب لاکچری و مجلل‌ ترین ماشین چینی در ایران را کسب کند.

مشخصات فنی

چری بعد از عرضه تیگو ۸ پرو مکس با موتور ۲ لیتری و چهار چرخ متحرک، جدیدترین کراس اوور خود را نیز با همین سیستم تولید خواهد کرد.

چری تیگو ۹ هم از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند، اما قدرت و گشتاور بیشتری دارد. قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن.متر خروجی پیشرانه تیگو ۹ است که از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. هنوز شتاب خودرو جدید اعلام نشده، اما کمتر از تیگو ۸ و حدود ۷ ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت چری تیگو ۹ به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت در هر صد کیلومتر نیز ۷.۷ لیتر است.

از آنجایی که تیگو ۸ پرو لیست کاملی از امکانات و تجهیزات را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد، فهرست آپشن‌های تیگو ۹ پر و پیمان‌تر است و شامل امکانات پیشرفته‌ای مثل سیستم خودران سطح ۳، هدآپ دیسپلی و… می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودروخطی بنزینی
حجم موتور۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ۴ / ۱۶
تنفس موتورتوربوشارژ
قدرت۲۶۱ اسب بخار
گشتاور۴۰۰ نیوتن.متر
گیربکساتوماتیک ۸ سرعته
محور محرکدو دیفرانسیل
شتاب—–
سرعت۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۷.۷ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۶
فرمانبرقی
بدنهکراس اوور
نوع رینگآلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول۴۸۲۰ میلیمتر
عرض۱۹۳۰ میلیمتر
ارتفاع۱۶۹۹ میلیمتر
فاصله محورها۲۸۲۰ میلیمتر
وزن خالص—–
تعداد سرنشین۵ – ۷ نفر
ظرفیت صندوق عقب—–
حجم مخزن سوخت۵۱ لیتر
قطر رینگ۲۰ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترلدارد
کروز کنترل هوشمنددارد
کنترل ایستایی در سربالاییدارد
کنترل سرعت در سرازیریدارد
کنترل کششدارد
کنترل پایداریدارد
اتو پارکدارد
سنسور جلودارد
سنسور عقبدارد
رادار نقطه کوردارد
رادار تغییر لایندارد
رادار تصادف جلودارد
رادار تصادف عقبدارد
ترمز ضدقفلدارد
توزیع نیروی ترمزدارد
ترمز کمکیدارد
ترمز اضطراریدارد
ترمز پارک برقیدارد
پدال شیفتردارد
اتولایتدارد
چراغ روزدارد
دکمه‌های کنترلی فرماندارد
گرم‌کن فرمانندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمیدارد
ناوبریدارد
نمایشگر هدآپدارد
دوربین عقبدارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارد
کیسه هوادارد
ورود بدون کلیددارد
استارت بدون کلیددارد
تهویه اتوماتیکدارد
صندلی برقی رانندهدارد
صندلی برقی سرنشین جلودارد
گرم‌کن صندلی جلودارد
سردکن صندلی جلوندارد
ماساژور صندلی جلوندارد
آینه بغل برقیدارد
گرم‌کن آینه بغلدارد
پانورامادارد
سانروفدارد

مقایسه تیگو ۹ پرو و رقبای وارداتی در بازار داخلی

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، تیگو ۹ پرو در بازار ایران بیش از هر چیز رقیب مستقیم کراس‌اوور‌ها و شاسی‌بلند‌های وارداتی خواهد بود. البته حتی در این صورت هم می‌توان با اطمینان بالا گفت تیگو ۹ پرو برنده بسیاری از مقایسه‌ها است.

خودروهای وارداتی این کلاس، در بهترین حالت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ وارد کشور شده‌اند و این یعنی حداقل ۵ سال عمر دارند. حتی در معتبرترین برندها نیز، خودرو. با این سن دچار استهلاک می‌شود و به‌مرور نیاز به تعویض قطعات پیدا خواهد کرد ضمن آنکه در این سن، خبری از گارانتی نیز نخواهد بود. در مقابل، تیگو ۹ پرو در بازار از مزیت صفر بودن و البته گارانتی بلندمدت مدیران خودرو برخوردار خواهد بود. به‌علاوه، این خودرو ازنظر توان موتور و به‌ویژه آپشن‌های رفاهی و ایمنی از تمامی خودروهای وارد شده در کلاس کراس‌اوور‌ها و شاسی‌بلند‌ها بالاتر است و بعضی از آپشن‌های آن را در خودروهای لوکس وارداتی چند سال قبل نیز نمی‌بینیم.

رقبا در ایران

اگر به سراغ ابعاد این خودرو برویم، با توجه به طول ۴.۸ متری، شاهد خودرویی هستیم که ازنظر طول و فاصله محورها در کلاس کیا موهاوی و پرادو ۵ درب و هیوندای وراکروز است و از خودروهایی مانند سانتافه و RAV4 بزرگ‌تر است. به این ترتیب شاید بهتر باشد مبنای مقایسه را به خودروهای هم‌اندازه محدود کنیم . اینجا است برگ‌های برنده تیگو ۹ پرو در بازار ایران رو می‌شود. قدرت موتور حدود ۲۵۰ اسب بخاری این خودرو، از موتورهای ۲.۴ لیتری رقبا حدود ۶۰ تا ۷۰ اسب بخار قوی‌تر است و در مقابل موتورهای ۶ سیلندر (که البته واردات آن‌ها بسیار محدودتر بوده و قدیمی‌تر هستند) باوجود حجمی نزدیک به نصف، کمتر از ۳۰ اسب بخار قدرت کمتری ارائه می‌کند.

مسئله بسیار مهم‌تر اما قیمت است، جایی که قیمت یک کیا موهاوی با کارکرد بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر به بالای ۳ میلیارد تومان رسیده است و تویوتا پرادو‌های کم کارکرد هم قیمتی بالای ۵ میلیارد تومان دارند که در نمونه‌های ۶ سیلندر حتی بالاتر هم می‌رود. این در حالی است که همه این خودروها چند سالی از تولیدشان گذشته است و بدون گارانتی به فروش می‌رسند و حداقل ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند.

البته همچنان برخی طرفدار خودروهای وارداتی حتی با کارکردهای بالا هستند و بیش از هر چیز این مسئله را به برند آن‌ها نسبت می‌دهند. اما درنهایت حتی در چنین بازاری هم تیگو ۹ پرو می‌توان برگ‌های برنده خود را رو کند که شامل قیمت پایین‌تر، موتور قوی‌تر در مقایسه با خودروهای چهار سیلندر با حجم ۲.۴ لیتر، صفر بودن، گارانتی بلندمدت، آپشن‌های رفاهی و ایمنی غیرقابل رقابت و البته طراحی به‌روز است.

شانس موفقیت تیگو ۹ پرو در بازار ایران

هرچند این بررسی را می‌توان بیش از این ادامه داد اما برای جمع‌بندی بهتر است به سراغ این سوال برویم که آیا تیگو ۹ پرو در بازار ایران موفق خواهد شد؟ پیش‌بینی موفقیت یک خودرو در بازار معمولا دشوار است اما در مورد تیگو ۹ پرو به نظر می‌رسد می‌توان با اطمینان بیشتری صحبت کرد.

این خودرو فعلا رقیبی در بین خودروهای تولید داخل ندارد و باید با خودروهای وارداتی رقابت کند. در این بخش از بازار، غیر از برند خودروهای وارداتی، عملا کفه ترازو تقریبا به‌طور کامل به نفع تیگو ۹ پرو است ضمن آنکه قیمت هم یک مزیت بزرگ است، جایی که قیمت این خودرو می‌تواند تا نصف وارداتی‌های هم‌رده‌اش باشد درحالی‌که آپشن‌های رفاهی و ایمنی بسیار بالاتری دارد و از فناوری‌های به‌روزتری هم بهره می‌برد و گارانتی بلندمدتی هم دارد.

این خودرو حتی در مقابل خودروهای وارداتی که در آینده به بازار می‌آیند هم برتر است. در روند جدید واردات و با محدودیت در نظر گرفته شده برای سقف قیمت خودروهای وارداتی، در بهترین حالت ممکن است شاهد عرضه کراس‌اوور‌های متوسط باشیم که طبیعتا ازنظر ابعاد و قدرت موتور در رتبه پایین‌تری نسبت به تیگو ۹ پرو جای می‌گیرند. به‌علاوه با سقف قیمتی در نظر گرفته شده، عملا خودروهای وارداتی نمی‌توانند سطح فناوری بالایی را عرضه کنند و به این ترتیب ازنظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی هم همچنان برتری با تیگو ۹ پرو در ایران خواهد بود.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):