مقایسه لیفان X۶۰ و بایک X۲۵

فهرست مطالب

مفایسه لیفان X60 و بایک X25

کارموند: دو خودرویی که امروز مقابل یکدیگر قرار داده ایم، تقریبا از جهات زیادی شبیه به هم هستند. اگرچه به ظاهر، اختلاف ابعادی دارند، اما از لحاظ قیمت و شرایط بازار، در یک طبقه جای می گیرند.

لیفان X۶۰ اتوماتیک، خودرویی که خیلی دیر به بازار آمد و آن طور که باید و شاید، نتوانست خود نمایی کند. در واقع حیات لیفان X۶۰ در ایران با توقف تولید نسخه دنده ای به سر آمد و کرمان موتور با عرضه مدل اتوماتیک نتوانست که موفقیت مدل های اولیه را تکرار کند. X۶۰ اتوماتیک باید از همان ابتدا به جای مدل دنده ای عرضه می شد تا نسخه ام وی ام X۳۳ را در جا بپیچد. اما سیاست اشتباه کرمان موتور که اولویت را، عرضه مدل های دنده ای قرار می دهد، از X۶۰ اتوماتیک یک قربانی ساخت که این روزها در بازار خودرو، حتی با قیمت پایین از کارخانه هم خریدار ندارد. X۶۰ اتوماتیک زمانی به ایران رسید که بازار ما مملو از کراس اوورهای رنگارنگ چینی با گیربکس اتوماتیک و آپشن های فراوان شده بود. بایک X۲۵ هم سرنوشت مشابهی دارد. شرکت دیار خودرو زمانی با عرضه سابرینا توانست سری میان سرها پیدا کند. اما عدم استمرار در تولید و بی توجهی به وضعیت خدمات پس از فروش، خریداران سابرینا را به یکی از بد شانس ترین مشتریان خودروهای چینی در ایران بدل کرد. عملکرد فوق العاده ضعیف دیار خودرو در فروش و خدمات سابرینا سبب شد که مینی کراس اوور X۲۵ هم با ظاهر زیبا و امکانات جدید، به واسطه بد نام بودن برند بایک در ایران، نتواند فروش موفقی را تجربه کند. بنابراین امروز لیفان X۶۰ اتوماتیک و بایک X۲۵ را می توان دو کراس اوور شکست خورده در کشورمان دانست که در حال حاضر به عنوان ارزان ترین گزینه های بازار، پیش روی یکدیگر قرار گرفته اند.

طراحی ظاهری

لیفان X۶۰ اتوماتیک نسبت به مدل های دنده ای که در ابتدا به بازار آمدند، تفاوت ظاهری خاصی پیدا نکرده است. عرضه کننده وطنی حتی از تعویض رینگ ها هم دریغ کرده است! در نمای جلو، همان چراغ های کشیده X۶۰ را می توان دید که دست نخورده باقی مانده اند. جلو پنجره، شاید مهم ترین المان ظاهری جدید X۶۰ اتوماتیک باشد. فرم خطوط جلو پنجره از حالت افقی به عمودی تغییر وضع داده و ظاهر مضحک X۶۰ اکنون با جلو پنجره جدید، اندکی قابل تحمل تر به نظر می رسد. همچون گذشته، چراغ های راهنمای جلو همچنان درون قاب های پلاستیکی مشکی بر روی سپر، جانمایی شده اند. پروژکتورها نیز پایین تر از آنها قرار دارند.

بایک X۲۵ را می توان نمونه کراس اوور همان سابرینا دانست. بنابراین جای تعجب ندارد که ابعاد کلی خودرو و سبک طراحی، شبیه به سابرینا از آب در آمده باشد. در نمای جلو، چراغ هایی خشن را می توان یافت که پس زمینه تیره دارند. جلو پنجره باریک X۲۵ به زیبایی با چراغ ها ادغام شده است. لوگوی بایک را در ابعادی درشت در میانه این جلو پنجره می توان پیدا کرد. بخش بزرگی از سپر جلو به شبکه ورودی هوا اختصاص یافته است. خطوط سپر و محل جانمایی پروژکتورها به گونه ای هستند که چهره خودرو را خشمگین تر نشان می دهند.

در نمای کناری، X۶۰ خود را به شکل یک کراس اوور کامپکت شیک نشان می دهد. درها ابعاد بزرگی دارند و طراحی پنجره ها و لچکی عقب هم زیبا به نظر می رسد. برجستگی گلگیرها زیاد است و خط شانه را هم به شکلی تیز در آورده اند. طراحی رینگ ها قدیمی به نظر می رسد، اما با ظاهر کلی خودرو متناسب است. شاید تنها المان نا زیبای این قسمت، آینه ها باشند که گویی برای یک کامیون طراحی شده اند! در نمای عقب، X۶۰ به مراتب عامه پسندتر از نمای جلو است. یکی دیگر از تفاوت های نسخه اتوماتیک با دنده ای در این نما مشخص می گردد. گرافیک چراغ های عقب در X۶۰ اتوماتیک تغییر کرده است و نسبت به چراغ های قدیم، ظاهر دلنشین تری به خودرو می دهد. دهانه درب صندوق عقب بسیار بزرگ است و یک زه کرومی طویل هم بر روی آن نصب کرده اند. سپر طراحی ساده و پیش پا افتاده ای دارد و یک دیفیوزر معمولی و دو لامپ مه شکن را در بر می گیرد.

بایک X25

از نمای بغل که به X۲۵ نگاه می کنیم، به خوبی کوچک بودن آن نسبت به لیفان را در می یابیم. در این نما عملا با یک سابرینا سر و کار داریم که با چند فلاپ اضافه، رکاب و باربند، سعی بر کراس اوور نشان دادن خود دارد! البته لازم به ذکر است که بایک، اساس طراحی X۲۵ و سابرینا را نسل قدیم مرسدس بنز کلاس A قرار داده است! بنابراین وجود شباهت به بنز در المان هایی همچون آینه ها و پروفیل در و پنجره ها را نمی توان انکار کرد. رینگ های X۲۵ طراحی مدرن تری از رینگ های X۶۰ دارند و ابعاد بزرگ آنها هم ظاهر خودرو را اسپرت تر کرده است. در نمای عقب هم بایک خوب و قابل قبول ظاهر شده است. طراحی چراغ های عقب X۲۵ زیبا به نظر می رسد و استفاده از گرافیک نئون هم به جذابیت آنها افزوده است. بخش بزرگی از سپر عقب با پلاستیک بی رنگ پوشانده شده است که دیفیوزر را هم در بر می گیرد. پروژکتورهای عقب نیز به صورت دو قطعه L شکل در کناره های سپر عقب تعبیه شده اند.

طراحی کابین

طراحی داشبورد لیفان X۶۰، برداشت ناقصی از داشبورد نسل قدیم تویوتا Rav ۴ است! این شباهت به تویوتا در فرم پله ای داشبورد، سبک طراحی دریچه های کناری و میانی، کنسول مرکزی و کلید های کنترل تهویه کاملا لمس می شود. دریچه ها تهویه وسط و نمایشگر سیستم صوتی درون یک قاب مجزا قرار گرفته اند. بالای آنها هم یک ساعت دیجیتال دیده می شود که چندان در زاویه دید سرنشینان قرار ندارد. در عوض، کنترلر های تهویه مطبوع به شکلی زاویه دار و ارگونومیک، در اختیار راننده و سرنشین جلو هستند. نشان دهنده های پشت آمپر X۶۰ طراحی نوینی دارند و نشانگر سرعت آن، به صورت دیجیتالی است. اما متاسفانه نور پردازی آبی و سفید مجموعه این نشانگرها چندان جذاب به نظر نمی رسد. غربیلک فرمان هم بیش از حد بزرگ است و بهتر بود در نسخه اتوماتیک افزون بر تعویض دسته دنده، فکری هم به حال تغییر شکل فرمان می شد.

بایک هم در طراحی داخلی X۲۵ چندان مستقل عمل نکرده است! از آنجا که بایک به کپی برداری از مرسدس بنز علاقه دارد، باید کابین X۲۵ را یک کپی نسبتا تمیز از کابین کلاس A و CLA بدانیم! این کپی برداری به شکلی فاحش در نحوه طراحی دریچه های کولر و تجهیرات داشبورد احساس می شود. البته نکته جالب اینجاست که بایک علاوه بر کپی کردن طرح دریچه های بنز، به شکلی حرفه ای لوگوی خود را هم در قالب این دریچه ها گنجانده است! رویه داشبورد هم به تقلید از آلمانی ها با پلاستیک طرح فیبر کربن تزئین شده است! اما شاید جالب ترین المان های کپی شده از بنز در این کابین، مانیتور پرتابل بالای کنسول و ساعت آنالوگ میان دریچه ها باشند! وجود ساعت آنالوگی در خودرویی با این سطح قیمت، واقعا عجیب به نظر می رسد! بایک تنها در طراحی دسته دنده و فرمان و صفحه کیلومتر، دست از سر بنز برداشته و اندکی خلاقیت به خرج داده است.

امکانات رفاهی و ایمنی

لیفان X۶۰ اتوماتیک در بخش امکانات و آپشن ها، حرف تازه ای برای گفتن نسبت به مدل های دنده ای ندارد. این خودرو با همان امکانات لیفان X۶۰ معمولی عرضه می شود. سان روف برقی، فرمان تلسکوپی، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، ۲ کیسه هوا، سنسور پارک عقب، دماسنج هوای بیرون، سیستم پاور ویندوز، خروجی برق ۱۲ ولت، چراغ مه شکن جلو و عقب، درب باز کن صندوق عقب و باک سوخت از داخل کابین، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم ضد سرقت، تنظیم دستی صندلی های جلو در ۴ جهت، قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب، روکش چرمی صندلی ها، سنسور نور، دوربین دنده عقب و سیستم پخش DVD با ۶ بلندگو فهرست مهم ترین امکانات X۶۰ اتومات را تشکیل می دهند.

بایک X۲۵ هم در مدل اتوماتیک، امکانات متوسطی دارد. از تجهیزات استاندارد آن می توان به ۲ کیسه هوا، سیستم صوتی مجهز به نمایشگر لمسی و ۶ بلندگو، کروز کنترل، فرمان الکتریکی، سیستم استارت استاپ اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، کامپیوتر پیمایش سفر، سان روف الکتریکی دو حالته، چراغ روشنایی روز، دوربین دید عقب، سنسور پارک؛ نویگیشن، روکش چرم صندلی ها و فرمان، سنسور نور، سیستم ایزو فیکس در صندلی های عقب، تنظیم ۶ حالته دستی صندلی راننده، دکمه های اینتر فیس بر روی فرمان، سنسور باران، آینه الکترو کرومیک وسط، گرم کن آینه های جانبی، قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد.

تجربه رانندگی

پیشرانه به کار رفته در لیفان X۶۰ اتوماتیک، همان پیشرانه موجود در نمونه دنده ای این خودرو و لیفان ۶۲۰ است. پیشرانه ای به حجم ۱٫۸ لیتر که با همکاری شرکت ریکارو انگلستان طراحی شده است. این پیشرانه با وجود ۱۸۰۰ سی سی حجم، چندان پر بازده نیست و تنها ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نصب این پیشرانه در مدل های دنده ای لیفان X۶۰ و ۶۲۰، شتاب و توانایی های حرکتی خوبی را به آنها بخشیده بود. اما در X۶۰ اتوماتیک چندان اثری از چالاکی دیده نمی شود. به خصوص که گیربکس در نظر گرفته شده برای آن، یک نمونه CVT است! همچون تمام خودروهای مجهز به جعبه دنده CVT، شروع حرکت در X۶۰ اتوماتیک بسیار کند است و با بالا رفتن دور موتور هم فقط اندکی اوضاع بهبود می یابد. بایک X۲۵ نیز با مشخصات فنی شبیه به اسلاف خود، وارد میدان شده است. پیشرانه ۱٫۵ لیتری نصب شده روی این خودرو، همان نمونه ساخت میتسوبیشی موجود در سابرینا است. پیشرانه ای که بدون استفاده از توربو شارژر، قادر به تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور است. بر خلاف لیفان، بایک به سراغ گیربکس های CVT نرفته و ترجیح داده که از یک جعبه دنده قدیمی ۴ سرعته خودکار استفاده کند. X۲۵ نیز در شروع حرکت، چندان طوفانی ظاهر نمی شود و به مانند X۶۰، شاید نتواند عطش مشتریان جوان را بر طرف کند. ضمن آنکه به مانند لیفان و بیشتر خودروهای چینی، با فشردن بیشتر پدال گاز، صدای بیشتری هم به اتاق خودرو نفوذ می کند که ممکن است آزار دهنده باشد. شاید تنها نکته مثبت مشترک در هر دو خودرو را بتوان در تعویض نرم و بی دردسر دنده ها جستجو کرد. جایی که هم در X۶۰ و هم در X۲۵، خبری از تقه گیربکس یا سخت جا رفتن دنده ها نیست.

در بحث کیفیت سواری، طراحی سیستم تعلیق و فنر بندی لیفان X۶۰ به گونه ای است که می تواند مصارف معمولی یک خانواده را جوابگو باشد. لیفان سواری نسبتا نرمی دارد، اما این توصیف ما به معنای عدم وجود خشکی در این خودرو نیست. چرا که به هر حال با یک کراس اوور سر و کار داریم و ارتفاعش نسبت به سدان ها و هاچ بک ها، بیشتر است. در بایک X۲۵ به دلیل ارتفاع کمتر از سطح زمین، قطعا اثر کمتری از کوبش دیده می شود. چرا که به هر حال X۲۵ یک هاچ بک کراس است و X۶۰ یک کراس اوور. اما قطعا نمی توان به سواری X۲۵ هم نمره ۲۰ داد. چینی بودن لاستیک های این خودرو از کیفیت سواری آن، کاسته است. اگر لاستیک ها با نمونه مرغوب تری تعویض شوند، قطعا می توان گفت که سواری X۲۵ ارتقا می یابد. از نظر پایداری و هندلینگ، هر دو خودرو وضعیت قابل قبولی ندارند. جای خالی سیستم کنترل پایداری (ESP) در این خودروها سبب شده است که با حرکات عرضی زیاد در سرعت های بالا و هنگام پیچیدن، مواجه شویم. درست است که X۲۵ یک هاچ بک کراس است، اما در این خودرو هم به دلیل افزایش غیر اصولی ارتفاع از کف زمین، شاهد افت پایداری هستیم. مشابه با اتفاقی که برای ام وی ام X۲۲ افتاد و در نهایت مدیران خودرو مجبور به نصب ESP در آن شد. از لحاظ فنی، بایک X۲۵ نسبت به لیفان X۶۰ دو مزیت مهم دارد. نخست، الکتریکی بودن فرمان X۲۵ است که نسبت به فرمان هیدرولیک X۶۰، نرمی بیشتری دارد. دوم، مصرف سوخت کمتر محصول بایک را می توان برشمرد که از وزن پایین تر و موتور کم حجم تر آن، ریشه می گیرد.

لیفان X۶۰ اتوماتیک

کلاس بدنهکراس اوور کامپکت
ابعاد بدنه (mm)۴۳۲۵*۱۷۹۰*۱۶۹۰
فاصله محوری (mm)۲۶۰۰
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۷۹۴
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۳۱
حداکثر گشتاور (n.m)۱۶۸
گیربکساتوماتیک CVT
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)۱۳۳۰
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۸٫۲
ظرفیت باک (lit)۵۵

بایک X۲۵ اتوماتیک

کلاس بدنههاچ بک کراس
ابعاد بدنه (mm)۴۱۱۰*۱۷۵۰*۱۵۸۳
فاصله محوری (mm)۲۵۱۹
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۴۹۹
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۱۲
حداکثر گشتاور (n.m)۱۴۸
گیربکس۴ دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)۱۱۵۳
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۶٫۸
ظرفیت باک (lit)۴۵

لیفان X۶۰ اتوماتیک

نقاط مثبت: سواری قابل قبول، پیشرانه کم استهلاک، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش گسترده
نقاط منفی: ظاهر تکراری، شتاب ضعیف، کیفیت ساخت پایین، هندلینگ ضعیف، افت قیمت شدید در بازار، مصرف سوخت بالا، کیفیت پایین رنگ بدنه، کولر ضعیف، کیفیت پایین متریال کابین، نبود برخی از امکانات

بایک X۲۵ اتوماتیک

نقاط مثبت: طراحی جذاب و جدید، امکانات نسبتا مناسب، سواری قابل قبول، فرمان الکتریکی، پیشرانه ساخت میتسوبیشی، قیمت مناسب
نقاط منفی: نبود سیستم کنترل پایداری، کیفیت پایین متریال کابین، نبود برخی از امکانات رفاهی، بازار خرید و فروش کم رونق، خدمات پس از فروش ضعیف، قطعات یدکی نایاب، افت قیمت زیاد در بازار

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):