فهرست مطالب

شرکت چری که در سال 1997 تاسیس شده، در طول دو دهه به سرعت رشد کرده و علاوه بر موفقیت در بازار چین، در برخی از کشورهای جهان نیز حضور دارد. تعداد اعضای خانواده تیگو که مدل‌های شاسی­‌بلند و کراس‌­اور این شرکت را در خود جای داده، اکنون به 14 مدل می‌­رسد.

حال دیگر چری تیگو 8 پرومکس را نمی‌­توان محصول پرچمدار این برند چینی دانست، چراکه تیگو 9 با ابعاد بزرگتر، امکانات بیشتر و البته قیمت گران‌تر، وارد میدان شده است.

کابین و امکانات چری تیگو 9

در طراحی فضای کابین چری تیگو 9 ، مواردی همچون سه دریچه تهویه در بخش میانی داشبورد، دکمه تنظیم برقی صندلی‌های جلو روی درها، اهرم چرخان تعویض دنده و دکمه­‌های حساس به لمس جلب توجه می­‌کند.

چری تیگو 9

از مهمترین امکانات رفاهی چری تیگو 9 می­‌توان به تهویه مطبوع دومنطقه­‌ای، سیستم صوتی سونی، سقف پانوراما و نمایشگر مجازی روی شیشه جلو (هداپ) اشاره کرد. البته برخی ویژگی‌های عجیب همچون آینه وسط با تنظیم دستی شب و روز یا عدم وجود تنظیمات برای صندلی‌های عقب، با هویت این خودرو به عنوان یک مدل پرچمدار همخوانی ندارد.

چری تیگو 9 به سطح 2 خودران مجهز شده است، که مواردی همچون کروزکنترل تطبیق‌­پذیر و حسگر تابلوخوان را به همراه دارد.

چری تیگو 9

طراحی چری تیگو 9

تیگو ۹ براساس پلتفرم M3X ساخته شده است. M به معنای مریخ است که روح کاوشگر آن را نشان می‌دهد. عدد 3 به مزایای اصلی پلتفرم در قدرت و انعطاف‌پذیری اشاره دارد. X نیز احتمالا نشانگر بی‌نهایت است. به گفته چری، این پلتفرم برای شاسی‌بلندها، سدان‌ها و MPV مناسب است و برای پیشرانه‌های پلاگین‌هیبرید، احتراقی و خودروهای الکتریکی با برد بالا، به‌کار می‌رود.

چری تیگو 9 از پلتفرم و حتی قطعات بدنه مشترک با اکسید یائوگوانگ بهره‌مند شده است، هرچند که برخی فناوری‌های پیشرفته محصول اکسید را به

چری تیگو 9

چری تیگو ۹، در سطح بالاتری نسبت به تیگو ۸ قرار دارد و ابعاد آن به 4820/1930/1699 میلی‌متر و فاصله محوری 2820 میلی‌متری می‌رسد. با وجود افزایش 110 میلیمتری فاصله بین محورها نسبت به چری تیگو 8 که با سه ردیف صندلی عرضه شده، چری تیگو 9 تنها به صورت 5 نفره وارد بازار خواهد شد.

طراحی چری تیگو ۹ زیبا است و مشخصات ظاهری‌ای مانند خط بدنه میانی، ستون‌های مشکی‌رنگ، سقف شناور، برآمدگی کوتاه در جلو، دستگیره‌های متحرک، سانروف پانوراما، اسپویلر عقب و رینگ‌های چند پره ۱۹ و یا ۲۰ اینچی دارد.

Chery Tiggo 9

در بخش جلو، یک جلوپنجره چندضلعی با خطوط عمودی و حاشیه کرومی دیده می‌شود. در میان جلوپنجره، لوگوی نورانی چری تعبیه شده است. در ادامه نیز چراغ‌های باریک LED با دی‌لایت قرار گرفته‌اند.

مشخصات فنی چری تیگو 9

چری تیگو 9 به پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با 261 اسب‌­بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است، که از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به هر دو محور منتقل می‌­شود. حداکثر سرعت و مصرف سوخت متوسط چری تیگو 9 با این پیشرانه، به ترتیب 205 کیلومتر برساعت و 7.7 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

چری قصد دارد در آینده نزدیک، تیگو 9 را با پیشرانه پلاگین-هیبرید نیز تولید کند. چری با خودداری از اعلام خروجی این سامانه، از شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه­‌ای و شعاع حرکتی 1300 کیلومتر آن سخن به میان آورده است.

قیمت چری تیگو 9

چری تیگو 9 پس از رونمایی در نمایشگاه شانگهای 2023، از ماه می و با قیمت پایه 23,060 دلار وارد بازار خواهد شد. گران‌ترین نسخه از چری تیگو 8 در چین با قیمت 25 هزار دلار عرضه شده و اکسید یائوگوانگ هم با قیمت 22 الی 29 هزار دلار به فروش می­‌رسد.