شاسی بلند برقی کیا EV9 مدل 2024 معرفی شد؛

فهرست مطالب

شرکت کیا شاسی بلند برقی EV9 مدل 2024 را به‌صورت کامل معرفی کرد. اس یو وی الکتریکی ای وی 9 قابلیت‌هایی مثل شعاع حرکتی 540 کیلومتری دارد. با حرکت صنعت خودرو به سمت الکتریکی‌سازی، خودروساز کره‌ای کیا هم به جریان تولید خودروهای الکتریکی پیوسته است. کیا EV9 که کانسپت آن اولین بار در نمایشگاه خودرو لس آنجلس ۲۰۲۱ به‌نمایش گذاشته شد، یکی از الکتریکی‌های جدید این کمپانی است. مدتی پیش جزئیات طراحی ای وی ۹ به‌اشتراک گذاشته شد و حالا اطلاعات بیشتر درباره جوانبی از آن از جمله قوای محرکه، امکانات و ابعاد منتشر شده است. این شاسی بلند مانند کراس اوور هم‌خانواده خود EV6 بر پایه پلتفرم 800 ولتی E-GMP گروه هیوندای توسعه پیدا کرده است.

معرفی شاسی بلند الکتریکی EV9 کیا مدل 2024

ابعاد

شاسی بلند برقی کیا EV9 مدل 2024

خودرو EV9 مدل 2024 در زمینه ابعاد تفاوت چندانی با تلوراید، شاسی بلند دیگر کیا ندارد. البته فاصله بین دو محور این شاسی بلند برقی حدود 203 میلی‌متر بیشتر است و این در کنار کف پایین‌تر پلتفرم E-GMP باعث شده‌اند کابین آن فضای بیشتری نسبت به تلوراید را پیش رو سرنشینان بگذارد. به‌طور دقیق، ای وی 9 دارای 5010 میلی‌متر طول، 1980 میلی‌متر عرض و 1755 میلی‌متر ارتفاع است. فاصله بین دو محور آن هم به 3100 میلی‌متر می‌رسد.

پیشرانه اس یو وی برقی کیا ای وی ۹

کمپانی کیا 2 باتری و 3 چینش موتورهای الکتریکی را برای شاسی بلند EV9 مدل 2024 در نظر گرفته است. نسخه استاندارد دیفرانسیل عقب (RWD) از یک باتری 76.1 کیلووات ساعتی بهره می‌برد و انرژی نسخه‌های لانگ رنج محور عقب و تمام چرخ محرک (AWD) را هم یک باتری 99.8 کیلووات ساعتی تامین می‌کند. نسخه لانگ رنج RWD با خروجی 201 اسب بخاری کمترین قدرت را دارد. شتاب‌گیری این نسخه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت 9.4 ثانیه زمان می‌برد و شعاع حرکتی آن با یک بار شارژ کامل، 540 کیلومتر برآورد می‌شود. البته این شعاع حرکتی تقریبی با روش احتساب EPA باید در محدوده زیر 480 کیلومتر قرار بگیرد.

نمای کناری شاسی بلند برقی کیا EV9 مدل 2024

نسخه تمام چرخ محرک یا AWD کیا EV9 مدل 2024 با استفاده از 2 موتور الکتریکی می‌تواند 371 اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین این توانایی را دارد تا ظرف مدت زمان قابل قبول 6 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. البته این اوج عملکرد این شاسی بلند الکتریکی نیست و با یک قابلیت آپشنال موجود از طریق پلتفرم Kia Connect Store تحت عنوان Boost گشتاور تولیدی آن به 700 نیوتون متر افزایش پیدا می‌کند. با این تقویت عملکرد، این خودرو طی 5.3 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در مقطع کنونی هنوز شعاع حرکتی تقریبی نسخه تمام چرخ محرک SUV الکتریکی جدید کیا مشخص نیست.

کیا ای وی 9 از آنجا که بر پایه پلتفرم E-GMP ساخته شده، از سرعت شارژ فوق‌العاده بالایی برخوردار شده است. بنا به ادعای کمپانی کیا، این شاسی بلند برقی با فقط 15 دقیقه شارژ به انرژی مورد نیاز برای پیمودن مسافت حدود 240 کیلومتر دست پیدا می‌کند. گذشته از این، پلتفرم مذکور قابلیتی با نام V2L (به‌صورت کامل Vehicle-to-Load) را ارائه می‌کند که خودروها به‌لطف آن عملاً به یک پاوربانک عظیم‌الجثه متحرک تبدیل می‌شوند. خودروی برخوردار از این قابلیت می‌تواند دستگاه‌های دیگر مثل ابزارها، لوازم کوچک و حتی خودروهای برقی دیگر را شارژ کند.

امکانات و فناوری‌های کیا EV9 مدل 2024

کیا از طریق Kia Connect Store که پیش‌تر به آن اشاره شد، قابلیت‌ها و سرویس‌های دیجیتال را به‌صورت تدریجی یا اشتراکی برای فروش در دسترس کیاسواران قرار می‌دهد. این قابلیت‌ها از راه دور بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی‌ها روی خودرو پیاده‌سازی می‌شوند. یکی از این قابلیت‌ها که کیا EV9 مدل 2024 هم از آن بهره می‌گیرد، Highway Driving Pilot نام دارد. Highway Driving Pilot نوعی سیستم خودران یا رانندگی خودکار در سطح ۳ است که کیا در حال حاضر روی آن کار می‌کند.

مدل ویژه GT-Line

کیا برنامه دارد در آینده در کنار نسخه استاندارد، نسخه دیگری از EV9 تحت عنوان GT-Line را عرضه کند. این نسخه طراحی اسپرت‌تری در قسمت‌های مختلف نظیر سپرهای جلو و عقب، چرخ‌ها و باربند سقفی خواهد داشت. علاوه بر این‌، نورپردازی دیجیتال اختصاصی جلوپنجره قرار است ویژگی دیگر این نسخه باشد. با توجه به توضیحات کیا تا به اینجا، تغییرات GT-Line به حوزه ظاهری ختم می‌شوند و نباید انتظار ارتقاء عملکرد این شاسی بلند الکتریکی کره‌ای را داشت.

قیمت و زمان عرضه

شاسی بلند برقی کیا EV9 مدل 2024

کیا EV9 مدل 2024 در نیمه دوم سال جاری میلادی به فروش گذاشته می‌شود. قیمت این خودرو الکتریکی به‌صورت رسمی مشخص نیست، ولی بر اساس گزارش وب‌سایت Car and Driver با قیمت بین 56 هزار تا 73 هزار دلار روانه بازار می‌شود.