تویوتا، پرفروش‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۲

فهرست مطالب

فروش تویوتا در سال ۲۰۲۲ با کاهشی ۰.۱ درصدی به نزدیک ۱۰.۵ میلیون دستگاه رسیده اما همچنان عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را حفظ کرده است.

با وجود مشکلاتی در تأمین قطعات که تولید خودرو را با اختلال مواجه کرده و درنتیجه باعث کاهش فروش اکثر خودروسازان شده است، تویوتا موفق شده در سال ۲۰۲۲ مقام خود به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را حفظ کند. این شرکت طی سال گذشته ۱۰,۴۸۳,۰۲۴ دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رسانده است که شامل فروش برندهای زیرمجموعه یعنی دایهاتسو و لکسس و همین‌طور هینو (سازندهٔ وسایل نقلیهٔ تجاری) هم می‌شود. فروش کل تویوتا ۰.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرده است.

تویوتا در سال ۲۰۲۲ با اختلاف زیادی نسبت به اصلی‌ترین رقیب خود یعنی گروه فولکس‌واگن در مقام اول جهان ایستاده زیرا شرکت آلمانی سال گذشته تنها ۸.۳ میلیون دستگاه خودرو فروخته است که نسبت به سال قبل کاهشی ۷ درصدی را نشان می‌دهد. این کمترین میزان فروش گروه فولکس‌واگن طی بیش از یک دههٔ گذشته محسوب می‌شود و یکی از دلایل آن کمبود قطعات ناشی از حملهٔ روسیه به اوکراین بوده است. علاوه بر این، قرنطینه‌های مربوط به بیماری کرونا در چین هم روی فروش فولکس‌واگن تأثیر گذاشته است زیرا این کشور پرجمعیت آسیایی یکی از بازارهای اصلی غول خودروسازی آلمانی محسوب می‌شود.

به تویوتا بازگردیم. هرچند فروش جهانی این شرکت اندکی کاهش پیدا کرده اما تولید جهانی آن با ۵.۳ درصد افزایش به ۱,۰۶۱۰,۶۴۰ دستگاه رسیده است. از این میزان، ۹,۰۲۶,۷۱۳ دستگاه از محصولات خود برند تویوتا بوده که ۵.۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. تولید داخلی این شرکت در ژاپن با ۷.۷ درصد کاهش به ۲,۶۵۶,۰۰۹ دستگاه رسیده درحالی‌که تولید در کارخانه‌های خارج از کشور افزایشی ۱۱.۷ درصدی داشته و به ۶,۳۷۰,۷۰۴ دستگاه رسیده است. البته هرچند تویوتا تاج پادشاهی پرفروش‌ترین خودروساز جهان را در سال ۲۰۲۲ حفظ کرده اما در ایالات‌متحده توسط جنرال موتورز از سلطنت خلق شد. طی سال گذشته، جنرال موتورز در ایالات‌متحده با ۲.۵ درصد افزایش، موفق به فروش ۲,۲۷۴,۰۸۸ دستگاه خودرو شد و دوباره به صدر بازگشت درحالی‌که فروش تویوتا با کاهشی حدود ۱۰ درصدی به ۲,۱۰۸,۴۵۸ دستگاه رسید.

کمبود قطعات همچنان گریبان گیر تویوتا است و این شرکت را مجبور کرده در ماه فوریه کارخانهٔ خود در جمهوری چک را تعطیل کند. این کارخانه که مدل‌های آیگو X و یاریس را تولید می‌کند، از ۳۱ ژانویه تا پایان فوریه تعطیل خواهد شد. به گفتهٔ تویوتا، وضعیت همچنان سخت است اما انتظار می‌رود اختلالات تولید قطعات در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۳ کمتر شود؛ بنابراین، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود و مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای در زنجیرهٔ تأمین قطعات رخ ندهد، تویوتا انتظار دارد بتواند طی سال جاری ۱۰.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید کند که تقریباً مشابه سال گذشته خواهد بود.