اختلال نشتی هوا از دریچه گاز خودرو چیست؟

فهرست مطالب

سین کارموند: یکی از اجزای اصلی موتور که پس از انژکتوری شدن سیستم احتراق خودروها به وجود آمده، دریچه هوا اتومبیل است. این قطعه وظیفه بسیار مهمی را در عملکرد موتور برعهده دارد و هرگونه خللی در آن سبب مشکل در کل سیستم می شود. یکی از این اختلالات، نشتی هوا از دریچه گاز خودرو است که ما در ادامه مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت. این اختلال می تواند علت گاز خوردن بی دلیل خودرو باشد.

نشتی هوا از دریچه گاز خودرو

همان طور که می دانید موتور خودرو برای حرکت نیازمند احتراق است تا پیستون ها کار کنند و برای احتراق می بایست هوا به درون موتور کشیده شود. میزان هوا و همچنین زمان ورود آن را قطعاتی مانند استپر موتور، سوپاپ هوا، دریچه هوای خودرو سنسور فشار هوای ورودی تنظیم و کنترل می نمایند. البته دریچه گاز خودرو نقش بسیار مهمی را در این زمینه بازی می کند. دلایل خرابی موتور خودرو می تواند بسیار گسترده باشد.

دریچه گاز خودرو چیست؟

این بخش یک جزء مکانیکی مهم است که در وسایل نقلیه انژکتوری وجود دارد و میزان جریان هوا در موتور را کنترل و تنظیم می کند. دریچه گاز خودرو، دریچه ای مسطح دارد که به آن اصطلاحا پروانه نیز گفته می شود و این شیر وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. از پدال گاز برای كنترل زاویه شیر پروانه ای استفاده می شود تا هوا به میزان تعیین شده وارد موتور شود.

دریچه هوا به وسیله سیم به پدال گاز متصل است که با فشرده شدن آن، میزان زاویه دریچه تغییر می کند. هرچه پدال بیشتر فشرده شود، دریچه بیشتر باز شده و هوای بیشتری وارد موتور می شود. در نتیجه، هنگامی که هوای بیشتری وارد سیستم می شود، برای اطمینان از احتراق و قدرت شتاب بیشتر وسیله نقلیه، سوخت بیشتری اجازه ورود به موتور احتراق داخلی را خواهد داشت. اطلاعات مربوط به فشار روی پدال گاز توسط سنسور دریچه گاز در خودروهای مدرن دریافت شده و سپس به واحد کنترل موتور منتقل می شود.

در موتورهای سنتی کاربراتوری، دریچه گاز در کاربراتور بسته می شد؛ در حالی که در موتورهای مدرن انژکتوری، دریچه گاز بین فیلتر هوا و ورودی منیفولد نصب می شود. هنگامی که دریچه گاز در وضعیت مناسب خود قرار دارد، موتور نسبت ایده آل هوا و سوخت را دریافت می کند و عملکرد بهینه ای را ارائه می دهد. اما، هنگامی که بدنه دریچه گاز آسیب دیده باشد، به دلیل ترکیب هوا و سوخت ناقص، فرآیند احتراق به درستی اتفاق نمی افتد.

یکی از مشکلاتی که برای این قطعه رخ می دهد، نشتی هوا از دریچه گاز خودرو است که سبب اختلال در عملکرد موتور می شود.

دلایل نشتی هوا از دریچه گاز خودرو

نشتی هوا از دریچه گاز خودرو می تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

– واشر و یا منفیولد ترک خورده سبب نشت هوا در قسمت ورودی می شود.

– سیستم PCV در حالت باز قرار گرفته است و باعث می شود هوا بیش از حد وارد سیستم شود.

– شیر کنترل بخار به درستی کار نمی کند.

– شفت بدنه دریچه گاز و یا واشر آن دچار مشکل شده است.

– در ماژول کنترل موتور (ECM) خللی ایجاد شده است.

علائم خرابی دریچه گاز خودرو

یک دریچه گاز معیوب می تواند علائم مختلفی را در وسیله نقلیه شما ایجاد کند. در اینجا لیستی از متداول ترین آنها آورده شده است:

1- سخت کار کردن موتور در حالت درجا از علائم نشتی هوا از دریچه گاز خودرو

اگر متوجه شدید موتور اتومبیل شما بین 500 تا 100 دور در دقیقه باقی می ماند و موتور مرتباً لرزش دارد، ممکن است به دلیل وجود دریچه گاز کثیف باشد. برای برطرف کردن آن، می توانید دریچه گاز اتومبیل خود را تمیز کرده تا لرزش موتور از بین برود.

2- روشن شدن چراغ چک خودرو

به محض اینکه کامپیوتر پردازنده اتومبیل مشکلی را در بدنه دریچه گاز دریابد، چراغ چک خودرو روشن می شود. البته همان طور که می دانید چراغ چک خودرو در اثر اختلالات دیگری نیز روشن می شود، لذا بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کرده تا مشکل شناسایی شود. دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو کاملا مشخص و قابل شناسایی است.

3- عملکرد موتور ضعیف از علائم نشتی هوا از دریچه گاز خودرو

موتور برای انجام کارآمد به هوا و سوخت کافی نیاز دارد. چنانچه نشتی هوا از دریچه گاز خودرو اتفاق افتد و یا این قطعه معیوب باشد، هوا به مقدار کافی وارد موتور نمی شود. در نهایت احتراق به درستی صورت نمی گیرد و عملکرد موتور تضعیف می شود.

4- انباشه شدن دود کربن

کربن و آلاینده ها در داخل محفظه سطحی ناهموار ایجاد می کنند و در نتیجه، جریان هوا به راحتی نمی تواند عبور کند. علاوه بر این، کثیفی و دوده نیز باعث ایجاد مشکل در عملکرد این قطعه و در کل عملکرد موتور می شود.

5- افت شتاب و افزایش سوخت مصرفی از علائم نشتی هوا از دریچه گاز خودرو

دریچه هوای آلوده یا آسیب دیده عملکرد کلی خودرو را کاهش می دهد. اگر متوجه شدید که خودرو به درستی شتاب نمی گیرد و یا اینکه بیش از اندازه سوخت مصرف می کند، به احتمال زیاد دلیل آن دریچه گاز معیوب است.

سخن پایانی

همان طور که خواندید، این قطعه نقش مهمی را برای تنظیم هوای ورودی به سیستم بازی می کند و هرگونه خلل در آن مانند نشتی هوا از دریچه گاز خودرو، سبب احتراق ناقص سوخت در اتومبیل شده و عملکرد موتور و کل خودرو را مخدوش می کند. با رعایت کد تخلفات رانندگی، می توانید سطح خلافی خودرو خود را پایین نگه دارید.

Carmond.ir (فروشگاه کارموند):

Digimond.ir (فروشگاه دیجی موند):