مقایسه موتور EFP با EF7؛ قدرتمندترین موتور داخلی به کدام خودروها می‌آید؟

فهرست مطالب

ایران خودرو مدتی قبل موتور EFP را به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده موتور EF7 معرفی کرد؛ اما پیشرانه EFP با EF7 چه تفاوتی دارد و قرار است روی کدام خودروها نصب شود؟ گروه صنعتی ایران خودرو در بهمن 1401 طرح تولید موتور EFP را به عنوان مدل ارتقا پیدا کرده موتور ملی EF7 آغاز کرد. این پیشرانه نسبت به مدل اولیه خود تغییرات زیادی را تجربه کرده و قرار است روی بسیاری از محصولات این خودروساز نصب شود. در ادامه با ویژگی‌ها و تغییرات موتور EFP نسبت به پیشرانه EF7 آشنا خواهیم شد.

مشخصات موتور EFP

طبق اعلام ایران خودرو، پیشرانه EFP تغییرات بسیار گسترده‌ای را نسبت به موتور EF7 تجربه کرده و اکنون به واسطه قطعات جدید خود می‌تواند عملکرد و راندمان بهتری را داشته باشد که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت خواهد بود.

موتور EFP

پیشرانه EFP اکنون در نسخه توربوشارژ می‌تواند قدرتی برابر با 160 تا 170 اسب بخار را به تولید برساند که از افزایش قدرت 10 تا 20 درصدی آن حکایت دارد. همچنین گشتاور این خودرو نیز به 240 نیوتن‌متر رسیده که نسبت به موتور EF7 توربو یا همان TC7 افزایش حدود 25 نیوتن‌متری را نشان می‌دهد.

همچنین ایران خودرو اعلام کرد بسیاری از قطعات اصلی این پیشرانه تغییر یافته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سامانه خنک‌کننده، سیستم توربوشارژ، میل‌سوپاپ‌ها، منیفولد دود، منیفولد ورود هوا، سرسیلندر، شاتون و پیستون‌ها، میل‌لنگ و یاتاقان‌ها اشاره کرد.

تفاوت‌های اصلی موتور EFP با موتور EF7

  • قدرت موتور EFP حدود 10 تا 20 اسب بخار افزایش پیدا کرد.
  • حداکثر گشتاور تولیدی موتور EFP حدود 25 نیوتن‌متر افزایش یافت.
  • مصرف سوخت تا ۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرد.
  • قطعات اصلی موتور شامل مجموعه میل‌لنگ و شاتون و پیستون‌ها، یاتاقان‌ها، سرسیلندر، منیفولدها، سامانه توربوشارژ تغییر یافت.
  • پیشرانه به سامانه هواگیری خودکار سیستم خنک‌کننده مجهز شد.
  • گرانروی روغن ارتقا پیدا کرد و اصطکاک میان قطعات مهم مانند رینگ و پیستون‌ها با محفظه سیلندر کاهش یافت.
  • سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها ارتقا یافت و چرخ‌دنده CVVT به میل‌سوپاپ دود اضافه شد.
  • این پیشرانه اکنون از منیفولد یا چندراه خروجی ورق‌کاری شده بهره می‌برد.
  • برای کاهش وقفه توربو برای این پیشرانه از محرک برقی دریچه هدررو توربوشارژ استفاده شد.
  • به جای منیفولد هوای فلزی از نوع پلاستیکی استفاده شد.

موتور EFP

مسئولان ایران خودرو اعلام کردند با تولید پیشرانه EFP توانستند به اهدافی چون افزایش راندمان عملکرد، ارتقای وضعیت آلایندگی و کاهش مصرف سوخت دست پیدا کنند. همچنین با وجود اینکه قطعات اصلی این پیشرانه با EF7 متفاوت است، اما می‌توان با ایجاد تغییرات جزئی این قطعات را در خطوط تولید فعلی نیز به تولید رساند.

قدرتمندترین موتور داخلی روی کدام خودروها نصب می‌شود؟

موتور EFP

گروه صنعتی ایران خودرو هم‌اکنون پیشرانه EFP با سیستم توربوشارژ را روی دنا پلاس توربو نصب کرده است و پس از آن نیز این پیشرانه در تارا اتوماتیک به کار گرفته خواهد شد. همچنین این خودروساز قصد دارد این پیشرانه را روی ریرا نیز نصب کند.

علاوه بر این، ایران خودرو عرضه نسخه تنفس طبیعی پیشرانه EFP را در دستور کار خود قرار داده که این نسخه قرار است روی دنا پلاس، دنا معمولی و سورن پلاس نصب شود. به طور کلی ایران خودرو قصد دارد نسخه تنفس طبیعی یا توربوشارژ این خودرو را روی حداقل 35 درصد از کل تولیدات خود نصب کند.