بلوک موتور چیست؟ – تعریف، عملکرد و موارد استفاده

فهرست مطالب

بلوک موتور چیست؟

بلوک موتور ساختاری است که شامل سیلندرها و سایر قسمت های یک موتور احتراق داخلی است . در موتورهای اولیه خودرو ، بلوک موتور فقط از بلوک سیلندر تشکیل شده بود که یک میل لنگ جداگانه به آن متصل شده بود.

 

هدف از بلوک موتور پشتیبانی از اجزای موتور است. علاوه بر این، بلوک موتور گرما را از اصطکاک به جو و مایع خنک کننده موتور منتقل می کند. ماده انتخاب شده برای بلوک موتور یا چدن خاکستری یا آلیاژ آلومینیوم است.

بلوک های موتور مدرن معمولاً دارای میل لنگ به عنوان یک جزء واحد با بلوک سیلندر هستند. بلوک های موتور اغلب شامل عناصری مانند گذرگاه مایع خنک کننده و گالری روغن نیز می شود.

اصطلاح “بلوک سیلندر” اغلب به جای بلوک موتور استفاده می شود، اگرچه از نظر فنی بلوک یک موتور مدرن (یعنی چند سیلندر در یک جزء) به عنوان یک بلوک طبقه بندی می شود. یکی دیگر از اصطلاحات رایج برای بلوک موتور به سادگی “بلوک” است.

اهمیت بلوک موتور

 

بلوک موتور همچنین به عنوان بلوک سیلندر شناخته می شود که شامل تمام اجزای اصلی است که انتهای پایین موتور را تشکیل می دهند. این جایی است که میل لنگ می چرخد ​​و پیستون ها در سوراخ های سیلندر بالا و پایین می روند و در اثر احتراق سوخت شلیک می شوند. در برخی از طرح های موتور، میل بادامک را نیز نگه می دارد .

مطالب مرتبط: میل لنگ چیست؟

معمولاً از آلیاژ آلومینیوم در اتومبیل های مدرن، وسایل نقلیه قدیمی و کامیون ها ساخته می شد و معمولاً چدن بود. ساختار فلزی آن به آن قدرت و توانایی انتقال گرما از فرآیندهای احتراق به سیستم خنک کننده یکپارچه را به شیوه ای کارآمد می دهد. بلوک‌های آلومینیومی معمولاً دارای یک آستین آهنی هستند که برای سوراخ‌های پیستون به داخل آن فشرده می‌شود، یا یک آبکاری سخت مخصوصی که پس از ماشین‌کاری روی سوراخ‌ها اعمال می‌شود .

این بلوک در اصل فقط یک بلوک فلزی بود که سوراخ‌های سیلندر، ژاکت خنک‌کننده آب، گذرگاه‌های روغن و میل لنگ را نگه می‌داشت. این ژاکت آب، همانطور که گاهی اوقات شناخته می شود، یک سیستم خالی از معابر است که مایع خنک کننده را در بلوک موتور به گردش در می آورد. جلیقه آب سیلندرهای موتور را که معمولاً چهار، شش یا هشت عدد است و حاوی پیستون هستند، احاطه کرده است.

هنگامی که سر سیلندر در جای خود قرار می گیرد و در بالای بلوک موتور محکم می شود، پیستون ها در داخل سیلندرها بالا و پایین می روند و میل لنگ را می چرخانند که در نهایت چرخ ها را به حرکت در می آورد. کاسه روغن در پایه بلوک موتور قرار دارد و مخزن روغنی را برای پمپ روغن فراهم می کند تا از مسیرهای عبور روغن و قطعات متحرک بیرون کشیده و تامین کند.

موتورهای هوا خنک، مانند فولکس واگن قدیمی فلت چهار، و موتور اصلی خودروهای اسپرت پورشه 911، واقعاً بلوک موتور ندارند. میل لنگ مانند موتورهای موتورسیکلت در جعبه‌های موتور می‌چرخد و به هم متصل می‌شود. به اینها “کوزه‌های” سیلندر پره‌دار جداگانه متصل شده‌اند که در آن پیستون‌ها بالا و پایین می‌روند.

 

مطالب مرتبط: پیستون موتور چیست؟

بلوک موتور

 

اجزای یک بلوک موتور

ساختار اصلی یک موتور معمولاً شامل سیلندرها، گذرگاه‌های مایع خنک‌کننده، گالری‌های روغن، میل لنگ و سر سیلندر است.

1. بلوک سیلندر

بلوک سیلندر ساختاری است که شامل سیلندر، به علاوه هر آستین سیلندر و گذرگاه مایع خنک کننده است. در دهه های اولیه توسعه موتورهای احتراق داخلی ، سیلندرها معمولاً به صورت جداگانه ریخته می شدند. بلوک های سیلندر معمولا به صورت جداگانه برای هر سیلندر تولید می شدند.

به دنبال آن، موتورها شروع به ترکیب دو یا سه سیلندر در یک بلوک تک سیلندر کردند، با موتوری که چندین تا از این بلوک‌های سیلندر را ترکیب می‌کرد.

در موتورهای اولیه با سیلندرهای متعدد مانند موتورهای V6، V8 یا Flat-6، هر بانک معمولاً یک بلوک سیلندر جداگانه (یا چندین بلوک در هر بانک) بود. از دهه 1930، روش‌های تولید انبوه توسعه یافته است تا به هر دو دسته سیلندرها اجازه می‌دهد تا در یک بلوک سیلندر یکپارچه شوند.

مطالب مرتبط: موتور احتراق داخلی چیست؟

2. آستر سیلندر

بلوک‌های سیلندر لاینر مرطوب از دیواره‌های سیلندر کاملاً قابل جابجایی استفاده می‌کنند که با استفاده از واشرهای مخصوص داخل بلوک قرار می‌گیرند. آنها به عنوان “لاینرهای مرطوب” شناخته می شوند زیرا قسمت های بیرونی آنها در تماس مستقیم با مایع خنک کننده موتور است . به عبارت دیگر، آستر به جای اینکه صرفاً یک آستین باشد، کل دیوار است.

مزایای آسترهای مرطوب جرم کمتر، نیاز به فضای کمتر، و اینکه مایع خنک کننده با شروع سرد سریعتر گرم می شود، که مصرف سوخت راه اندازی را کاهش می دهد و گرمایش را برای کابین خودرو زودتر فراهم می کند.

بلوک‌های استوانه‌ای لاینر خشک از مواد بلوک یا یک آستر مجزا که در بلوک قرار داده شده است برای تشکیل ستون فقرات دیواره سیلندر استفاده می‌کنند. آستین های اضافی در داخل قرار داده شده اند که در قسمت بیرونی “خشک” باقی می مانند و توسط مواد بلوک احاطه شده اند.

برای طرح‌های آستر مرطوب یا خشک، آسترها (یا آستین‌ها) را می‌توان تعویض کرد، که به طور بالقوه امکان تعمیرات اساسی یا بازسازی بدون تعویض خود بلوک را فراهم می‌کند، اگرچه این اغلب یک گزینه تعمیر عملی نیست.

3. سیلندر.

اینها فضاهایی هستند که پیستون ها در آن حرکت می کنند. اندازه آنها بزرگ است و سوراخ هایی برای ایجاد مهر و موم با پیستون دقیقاً ایجاد شده است. اندازه و تعداد سیلندرها قدرت و اندازه یک موتور را می سنجد.

4. پاساژها یا گالری های نفت.

اینها اجازه می دهند روغن به سر سیلندر و میل لنگ برسد.

5. عرشه.

این سطح بالای بلوک است که سر سیلندر در آن قرار دارد.

 

6. میل لنگ.

این میل لنگ را در خود جای داده و در پایین بلوک های موتور مدرن قرار دارد. اجزای دیگر شامل پایه های موتور، شاخه های هسته، مایع خنک کننده، پایه های جانبی و عیوب هستند.

مشکلات رایج بلوک های موتور

بلوک موتور به‌عنوان یک قطعه بزرگ و دقیق ماشین‌کاری شده، فلزی است که برای طول عمر خودرو طراحی شده است. اما گاهی اوقات همه چیز اشتباه می شود. اینها رایج ترین خرابی های بلوک موتور هستند:

1. نشت مایع خنک کننده خارجی موتور

گودال آب/ضد یخ زیر موتور؟ ممکن است ناشی از نشتی از پمپ آب ، رادیاتور ، هسته بخاری یا شلنگ شلنگ باشد، اما گاهی اوقات این خود بلوک موتور است.

بلوک ممکن است ترک خورده و شروع به نشتی کند، یا یک دوشاخه یخ زده ممکن است شل شود یا زنگ بزند. دوشاخه های انجماد را می توان به راحتی تعویض کرد، اما ترک ها معمولاً ترمینال هستند.

2. سیلندر فرسوده / ترک خورده

در نهایت، پس از صدها هزار مایل، دیواره های صاف و ماشینکاری شده سیلندرها. تا حدی سایش می‌شود که رینگ‌های پیستون نتوانند به خوبی روی آن‌ها ببندند. در موارد نادر، دیواره سیلندر ممکن است دچار ترک شود که به سرعت منجر به نیاز موتور به بازسازی می شود.

سیلندرهای فرسوده را می‌توان برای پیستون‌های بزرگ‌تر حفاری کرد، و در موارد شدید (یا در بلوک‌های آلومینیومی) می‌توان آستین‌های آهنی را وارد کرد تا دیواره سیلندر یک بار دیگر کامل شود.

3. بلوک موتور متخلخل

ناشی از ناخالصی هایی است که در طول فرآیند تولید وارد فلز شده است. سوراخ های سوراخ در ریخته گری اغلب برای مدت طولانی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. در نهایت، یک بلوک بد ریخته‌گری می‌تواند شروع به تراوش کند و نشت کند، اعم از روغن یا خنک‌کننده، از ناحیه‌ای که عیوب وجود دارد.

هیچ کاری نمی توانید در مورد بلوک موتور متخلخل انجام دهید. چون از روزی که قالب زده شده معیوب بوده است. با این حال، هرگونه نشتی که ممکن است از یک بلوک متخلخل ایجاد شود باید جزئی باشد. اگر در مدت گارانتی سازنده ظاهر شوند، موتور باید بدون هزینه تعویض شود.

5 علامت خرابی بلوک موتور

 

ترک خوردگی بلوک موتور می تواند طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد کند. در نهایت، از آنجایی که سیستم گردشی که موتور را خنک می‌کند نسبتاً شکننده است، ترک‌خوردگی بلوک موتور منجر به نشت مایع خنک‌کننده از ناحیه مورد نیاز می‌شود و باعث می‌شود موتور بیش از حد گرم شود. در صورت عدم درمان، این امر منجر به از کار افتادن موتور می شود و ممکن است منجر به تخلیه خودرو شود. ترک خوردگی بلوک موتور می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • مخلوط روغن و ضد یخ
  • گرمای بیش از حد موتور
  • تراکم کم موتور
  • دود زیاد موتور
  • ترک قابل مشاهده در بلوک

 

هزینه تعمیر بلوک موتور در گاراژ چقدر است؟

خرابی در بلوک موتور شما را سرگردان می کند و اغلب با قبض تعمیرات هنگفت (حداقل 1200 دلار، احتمالاً بیشتر) مواجه می شوید.

هزینه تعمیر بلوک موتور ترک خورده بسته به گاراژی که بازدید می‌کنید، شدت ترک و خودرویی که رانندگی می‌کنید می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

تکنیک مورد استفاده برای ترمیم ترک نیز می‌تواند بر کل آن تأثیر بگذارد و ممکن است مجبور شوید در تعمیر آن فکر کنید، زمانی که ممکن است خرید یک موتور جدید یا حتی یک ماشین جدید مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.